Κυριακή 7 Μαρτίου 2021

Ένα σκακιστικό πρόβλημα δύο κινήσεων του Σοϊλεμέζη· κατά μίμησι του Λιμπεράλι!? Un problema inedito di Al. Soilemesi a due mosse; sotto l’ influenza di Giuseppe Liberali! An unpublished two-mover chess problem by Alex. Soilemezis. In imitation of J. Liberalis!

 ΈΝΑ ...ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ!

Μετά την ανάρτησι της Παρασκευής με τα εννιά προβλήματα και την ξεχωριστή αναφορά στο τριάρι του Λιμπεράλι, σάν να έπαθε κάποιο περίεργο κόλλημα ο υποφαινόμενος διαχειριστής.  Έτσι βάλθηκε να κατασκευάσει ένα πρόβλημα με το ίδιο σκακογραφικό θέμα του γράμματος Ιώτα και με την τοποθέτησι 8 πεσσών σε στήλη, όπως είχε κάνει και ο κορυφαίος Έλληνας συνθέτης της εποχής του, ο Ιωσήφ Λιμπεράλης!

Αποτέλεσμα; Κάτι κατάφερε μετά από μισό σχεδόν αιώνα που είχε να ασχοληθή με κάτι παρόμοιο:  Ένα πρόβλημα δύο κινήσεων με μόνο ελαφριά κομμάτια! Ένα δυάρι με το επιπλέον χαρακτηριστικό γνώρισμα μάλιστα του REX SOLUS! Τον (μαύρο) Βασιλιά μόνο του στην σκακιέρα, εναντίον των αντιπάλων πεσσών.

ALEX. SOILEMEZIS, NeosPalamedes

"Senza la Donna"

7 +1                                   #2

Το περιεχόμενο δεν είναι και κάτι ιδιαίτερο -όπως ήταν αναμενόμενο. [Και επειδή το σκακογράφημα με το γράμμα Γιώτα είναι από τα πιο απλά, ελπίζω όλο το πρόβλημα να μην είναι --όπως έχω ακούσει να λένε τον όρο—anticipated]…

 Οι βαριάντες της λύσης του είναι μόνο 2, ἀντε …2 ½ !  Αλλά κάτι καινούργιο γεννήθηκε! Ένα πρόβλημα λοιπόν σε σχήμα "Ι" (ή όπως λέγαμε "1") και μάλιστα που μπορεί να τοποθετηθή κατοπτρικώ τω τρόπω αντί για την "θ" στήλη, στην στήλη α, όπου και θα τόνιζε ίσως περισσότερο και το προσωπικό στοιχείο του συνθέτη, αντιστοιχώντας (κατά το στοιχείο που είπαμε) με το γράμμα Α, το αρχικό του ονόματος! Θυμηθείτε τί γράφαμε για την στήλη "η" (ιταλιστί "g" ) του προβλήματος του Λιμπεράλη. G όπως λέμε Giuseppe!

 ALEXANDER SOILEMEZIS, 07.03.2021

"Senza la Donna"


 7 +1                                      #2

Είναι πράγματι «κατά μίμησι του Λιμπεράλι» ή μήπως είναι κάτι σχιζοφρενικό του τύπου «Η απάντησι του σκακιστή Σοϊλεμέζη στον στιχοπλόκο…Σελλενίδη;», όπως περίπου ειπώθηκε κατά την πρόχειρη παρουσίασι της σύνθεσης στην διαδικτυακή προπόνησι του Σαββάτου;

Πάντως δεν πρέπει να διαφύγει της προσοχής και η λεπτομέρεια σχετικά με την επονομασία της σύνθεσης από τον νεόκοπο συνθέτη! Υπο επήρεια παλαιορρωμαντική ή προς τιμήν της εκ πατρός ιταλικής καταγωγής του Λιμπεράλη, ο υποφαινόμενος έβαλε το  «μότο»: Senza la Donna .  Και είναι σίγουρο πως το μότο αυτό δεν έχει να κάνει με την αυριανή «Γιορτή της Γυναίκας»!

Κατά τα φαινόμενα σημαίνει «Χωρίς την Κυρία». Ήτοι πώς να εξηγείται ο γρίφος; Χωρίς γυναικεία παρουσία στην σκακιέρα; Χωρίς την παρουσία Βασίλισσας ίσως, αλλά μπορεί να σημαίνει και «χωρίς την προαγωγή της Ντάμας».  Άς το αναδιατυπώσουμε αινιγματικά: Χωρίς την Βασίλισσα στην σκακιέρα, αλλά και χωρίς την Βασίλισσα στο τραπέζι! (--Άρα δεν χρειάζεται η Βασίλισσα;) Αυτό το αίνιγμα, μόνο μετά την πλήρη λύσι του προβλήματος, θα γίνει σαφέστερα αντιληπτό!

Υπάρχει και κάτι ακόμα!

Το ίδιο πρόβλημα/σκακογράφημα τοποθετημένο στην στήλη "η" (ακριβώς όπως και στην στήλη ") του σκακιστικού άβακος έχει άλλη λύσι! Δηλαδή μεταμορφώνεται σε πρόβλημα πολυκίνητο! Αφού λύνεται όχι σε δύο, όπως οι προαναφερθείσες και κύριες παραλλαγές του, αλλά σε τέσσερις (4) κινήσεις! Προσοχή! Έχει ιδιαίτερο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, πιστεύω, πως καί σε αυτήν την εκδοχή/παραλλαγή του προβλήματος, το εμβληματικό μότο  Senza la Donna” παραμένει σε ισχύ!

ALESSANDRO SOILEMESIS, 7 Marzo 2021

"Senza la Donna"

 

   7 +1                                       #4

Το (αυτοσαρκαστικό) δίδαγμα στον πίνακα:

«Ἁπο τον Σελλενίδη επίμονο κακογράφο, στον Σοϊλεμέζη επίδοξο σκακογράφο»!

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΟΪΛΕΜΕΖΗΣ

 

Υ. Γ. Εννοείται πως έλεγξα και τις ενδιάμεσες στήλες, για να δώ τί γίνεται.

--Τί διαπιστώνεται; --Πως καί στις στήλες γ, δ, ε, ζ το πρόβλημα είναι ΔΥΑΡΙ !  --Τότε λοιπόν; --Απλώς έχει ένα ασυγχώρητο, απ όσο ξέρω, ελάττωμα για καλλιτεχνική σύνθεσι: (κοιτάξτε το κι εσείς) λύνεται …με δύο (2) τρόπους!

Δεν υπάρχουν σχόλια: