Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2021

Σκακιστικό πρόβλημα: Μία μινιατούρα πεμπτουσία τριών κινήσεων, και με …οπτικές απάτες. Chess Problem: A mate in three moves miniature with stereogram-like … illusion. Problemistica: Un Problema a tre mosse pieno di illusioni da stereogramma.

3D IMAGE / STEREOGRAM :

...............................................

 

Ένα Τριάρι μίνι, στέρεο, τριών Διαστάσεων και πέντε Βαριαντών


Πολύ όμορφη μινιατούρα η σημερινή! Κι ήμουνα τυχερός όταν στήθηκα μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή μου να βγω στην αναζήτηση τις λύσης αρχίζοντας με την –όπως αποδείχθηκε μετα απο κανα μισάωρο- κίνησι κλειδί! Κι όμως ενώ η διαίσθησι έκανε διάνα, η ώρα (το ένα μετα το άλλο τα λεπτά) πέρναγε και δεν κατόρθωνα να ολοκληρώσω την επίλυσι, ενώ είχα όλα τα στοιχεία και τα δεδομένα να μου επιβεβαιώνουν την ορθότητα της επιλογής μου για αυτήν την όχι και ιδιαίτερα εντυπωσιακή πρώτη κίνησι. Πρωταγωνιστούσαν προφανώς (όπως συνήθως συμβαίνει σε ανάλογες κεκτημένες εμπειρίες) οι μυστικά αποτυπωμένες στον εγκέφαλό μου εικόνες μάτ με τα εμπλεκόμενα κομμάτια του λευκού της εν λόγω σύνθεσης. Και ενώ οι τρεις από τις πέντε βαριάντες μού προέκυψαν αβίαστα, τονώνοντας το ηθικό μου και γεμίζοντάς με ικανοποίησι, κατά την προσπάθειά μου να επιλύσω τις άλλες δύο ένιωσα κάποιες στιγμές ένα αίσθημα αμηχανίας και μία έντονη αδημονία να μου έρχεται από το θόλωμα του μυαλού και της όρασης μου.

Τι μου θύμισε αυτό;  Όχι μόνο κάτι αντίστοιχο που πρόσφατα είχα δοκιμάσει με άλλο πρόβλημα (τριάρι κι αυτό, μινιατούρα και αυτό!), αλλά κάτι ανάλογο που από παλιά έχω νιώσει μπροστά σε ένα στερεόγραμμα. Στερεογράμματα ( Stereograms ή όπως βλέπω εσχάτως να έχουν βαπτίσει  ως “Autostereograms ) συνηθίζαμε να ονομάζουμε τις ειδικά επεξεργασμένες εικόνες, τις οποίες εξ όψεως, με ένα απλό κοίταγμα, το μάτι μας και το μυαλό δεν τις αναγνωρίζει ως ύποπτες. Το εξασκημένο όμως μάτι των υποψιασμένων ή μυημένων σε αυτό το γνωστό από παλιά φαινόμενο, με την κατάλληλα προσαρμοσμένη στάσι και ματιά (ενσωματώνοντας υπομονή, αυξομειούμενη διεισδυτικότητα στην εστίασι του βλέμματος και επιμονή/εξάσκησι), μετά από κάποιο χρονικό διάστημα ( συνήθως ολίγων λεπτών), κατορθώνει να ανακαλύψει την μυστικά κρυμμένη μικρότερη εικόνα μέσα στην ευρύτερη εικόνα! Να αποκωδικοποιήσει τελικά, μέσα από μια ιδιότυπη πανδαισία οπτικών ερεθισμάτων και ευχάριστων συναισθηματικών εντυπώσεων, το φαινομενικά τρισδιάστατα κρυμμένο μήνυμα!

Στο ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

το ωραιότατο τριάρι-μινιατούρα του Bela Elekes (δημοσίευσι του 1906):

 ΠΑΙΖΟΥΝ ΤΑ ΛΕΥΚΑ


 ΜΑΤ ΣΕ ΤΡΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ    3 #

 

[ΣΣ Η εισαγωγική εικόνα είναι προφανώς (“αυτο”)στερεόγραμμα, και όχι τελείως άσχετο με το κλειδί της σημερινής μινιατούρας!!]

1 σχόλιο:

ΝΕΟΣ ΠΑΛΑΜΗΔΗΣ < ΑΒΑΞ ΚΑΙ ΠΕΣΣΟΙ είπε...

Περιμένοντας κάποιο σχόλιο για το Στερεόγραμμα, άς βάλουμε τουλάχιστον το κλειδί:
1. Ιγ6!

Άντε και η πλήρης Λύσι του προβλήματος:
1. Nf6 Kc4 2. Qb4+ Kd3 3. Qe4#
… Kc5 2. Qe5+ Kc4 3. Qd5#
… Kc6 3. Qd5#
… Kd3 2. Qb3+ Kd4 3. Qc3#
… Ke2 3. Qf3#
… Ke3 2. Qg3+ Kd4 3. Qc3#
… Ke2 3. Qf3#
… a6 2. Qd6+ Kc4 3. Qd5#
… Ke3 3. Qd2#