
Μετά από καιρό, δεχθήκαμε την παρακάτω εξαίρετη συνεργασία από τον συνάδελφο, συγγραφέα και φίλο του Συλλόγου Κώστα Γάλλο. Ένα κείμενο για την ομορφιά της ελληνικής φύσης, αλλά και με αναφορά στην πνευματική παράδοσι και την πολιτιστική μας κληρονομιά πολύ το θέλαμε!
Επιστρέφοντας από το Πήλιο και τα Αμπελάκια
Ο θαυμαστός κόσμος της λαϊκής αρχιτεκτονικής και σοφίας
Υπάρχουν κάποιοι τόποι, διάσπαρτοι στον Ελληνικό χώρο, που προκαλούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον από πλευράς αρχιτεκτονικής και ανοίγουν στο νου και την ψυχή, φτερά για να απογειωθείς και να αναχθείς σ’ ένα «σύμπαν», σε μια «επικράτεια» του μέτρου και της αρμονίας. Οι παραδοσιακοί οικισμοί, τα πλακόστρωτα, οι περίφημες πλατείες με τα πέτρινα κλιμακοστάσια, τις εξαίσιες μαρμάρινες ή λιθόκτιστες κρήνες, τις πανέμορφες εκκλησίες στα μέτρα της ανθρώπινης κλίμακας πάντοτε, αντανακλούν το ιδιόμορφο, ανθηρό οικονομικό και κοινωνικό κλίμα που συνδυαζόταν με τη δυναμική πνευματική κληρονομιά της Ορθοδοξίας από τις αρχές του 18ου αιώνος κυρίως και σε όλη τη διάρκεια μέχρι και τις αρχές του προηγούμενου αιώνος.
Οι απίστευτου αισθητικού κάλλους οικισμοί του Πηλίου, τα ξακουστά Ζαγοροχώρια, πέτρινα μνημεία αγέραστου αρχιτεκτονικού κάλλους, οι οικισμοί της Μέσα και Έξω Μάνης, κοντά στους αγέρωχους όγκους -κτίσματα του Μυστρά, με το κλέος της Βυζαντινής διάρκειας πάντα ζωντανό, οι παραδοσιακοί οικισμοί της Αρκαδίας,
νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου, της Κρήτης, τα Αμπελάκια όπως και το Μεταξοχώρι Λάρισας, αποκαλύπτουν την αδιάσπαστη σχέση ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος, όταν η παγιωμένη κοσμοαντίληψη είχε ως κέντρο τον αληθινό άνθρωπο με τον πνευματικό προσανατολισμό.
Ο θαυμαστός κόσμος της λαϊκής αρχιτεκτονικής και σοφίας






Πέρα από τα φιλικά προς το περιβάλλον υλικά δόμησης – πέτρα κυρίως και ξύλο δευτερευόντως –
υπάρχει αυτή η ασύγκριτη λαϊκή σοφία, επιτηδειότητα και ευαισθησία. Κάτι ανάλογο βλέπει κανείς στη σοφία της φρέσκιας και άδολης ματιάς της ζωγραφικής του Θεόφιλου και άλλων naif εκπροσώπων ή στα ασύγκριτης ποιοτικής αξίας δημοτικά μας τραγούδια που υψώνονται ακέραια και αχάλαστα πάντοτε μέσα στη συνείδησή μας.






Κι όταν ακόμη υπήρχαν οι αναπότρεπτες ανθρώπινες αδυναμίες, αυτές δεν μπορούσαν να οδηγήσουν στην παράλυση ή έστω στη δυσλειτουργία του κοινωνικού ιστού, αφού λειτουργούσε ακόμη η εσώτερη πνευματική ουσία της κοινότητας, δηλ. οι στέρεοι πνευματικοί αρμοί της, αυτή η θαυμαστή πνευματική και κοινωνική συνοχή της. Η ευαισθησία και η εγρήγορση της ψυχής, σε ένα «σώμα» που βίωνε το κάλλος στις πιο λεπτές εκδοχές του, το μέτρο και την αρετή.
Κώστας Γάλλος
1 σχόλιο:
Eναν Κώστα Γάλλο είχα καθηγητή στο γυμνάσιο,θεολόγος ήταν και αυτός και η γυναίκα του.Δε νομίζω να είναι ο ίδιος.
Δημοσίευση σχολίου