Μετά από τις πρόσφατες φιλικές συναντήσεις και τις παραφιλολογικές συζητήσεις με τον Νίκο Περγιάλη, καί το ενδιαφέρον μας για το καλλιτεχνικό σκάκι αναζωπυρώθηκε καί κάποια πράγματα από θεωρητικής πλευράς αρχίζουν να ξεκαθαρίζουν γύρω από τον θαυμαστό κόσμο του σκακιστικού προβλήματος.
(Με την ευκαιρία να πληροφορήσουμε –πράγμα που θα γίνη και από τις στήλες του Περιοδικού μας- μαθητές και μέλη του συλλόγου, αλλά και κάθε φίλο-επισκέπτη τού Ιστολογίου πως περιμένουμε – και σας ενθαρρύνουμε ενθέρμως επ’ αυτού- απορίες και προτάσεις περί το Καλλιτεχνικό Σκάκι. Ιδιαιτέρως ευπρόσδεκτες οι συνθέσεις σας, να τις κρίνουμε –αν το επιθυμήτε- και φυσικά να τις δημοσιεύσουμε).
Μέχρι νεωτέρας συνέχειας (από ειδικούς σαν τον μεγάλο δάσκαλο-προβληματιστή Νίκο Περγιάλη) στην θεματολογία της σύνθεσης του σκακιστικού προβλήματος και στον εποικοδομητικότατο όσο και γοητευτικό ‘προβληματισμό’, σκεφθήκαμε να δημοσιεύσουμε μια παλιά άσκησι κατασκευασμένη από εμάς.
ΑΣΚΗΣΗ ( Puzzle n. 1: White to play. Mate in 3 moves)
Αλέξανδρος Σοϊλεμέζης
Μάτ σε τρείς κινήσεις
(Με την ευκαιρία να πληροφορήσουμε –πράγμα που θα γίνη και από τις στήλες του Περιοδικού μας- μαθητές και μέλη του συλλόγου, αλλά και κάθε φίλο-επισκέπτη τού Ιστολογίου πως περιμένουμε – και σας ενθαρρύνουμε ενθέρμως επ’ αυτού- απορίες και προτάσεις περί το Καλλιτεχνικό Σκάκι. Ιδιαιτέρως ευπρόσδεκτες οι συνθέσεις σας, να τις κρίνουμε –αν το επιθυμήτε- και φυσικά να τις δημοσιεύσουμε).
Μέχρι νεωτέρας συνέχειας (από ειδικούς σαν τον μεγάλο δάσκαλο-προβληματιστή Νίκο Περγιάλη) στην θεματολογία της σύνθεσης του σκακιστικού προβλήματος και στον εποικοδομητικότατο όσο και γοητευτικό ‘προβληματισμό’, σκεφθήκαμε να δημοσιεύσουμε μια παλιά άσκησι κατασκευασμένη από εμάς.
ΑΣΚΗΣΗ ( Puzzle n. 1: White to play. Mate in 3 moves)
Αλέξανδρος Σοϊλεμέζης
Μάτ σε τρείς κινήσεις
Είναι μια απλοϊκή σύνθεσι μέτριας δυσκολίας και λιτή σε περιεχόμενο, αλλά …
ας χρονομετρηθούμε!
ας χρονομετρηθούμε!
6 σχόλια:
Το πρόβλημα είναι της κατηγορίας του μοναχικού βασιλιά (Rex solus), που δεν έχει πολλές δυνατότητες άμυνας. Θα είχε ενδιαφέρον το πρόβλημα αν επιτρεπόταν στον μαύρο βασιλιά να έχει περισσότερες διαφυγές.
Το πρόβλημα έχει τρεις δοκιμές.
1 Sc4? Kc5!
1 Se4? / Sb7? Ke5!
Το κλειδί κόβει δύο από τις διαφυγές του Μαύρου βασιλιά.
1 Sf7! Kc5 2 Qa6 Kd5 3 Qc4#
@ alkinoos:
Σε ευχαριστώ για το γενναιόδωρο σχόλιο!Ομολογώ ότι είχα έναν ενδοιασμό στο να χαρακτηρίσω κατ’ ευθείαν την «Άσκησι ν. 1» που είχα φτιάξη πρίν από χρόνια, σκακιστικό ΠΡΟΒΛΗΜΑ, ακριβώς από αυτήν του την αδυναμία που δικαιότατα επισημαίνεις, (ότι δεν επιτρέπει «στον μαύρο βασιλιά να έχει περισσότερες διαφυγές»).
Αν καταλαβαίνω καλά – έστω και με αυτό το ελάττωμά της- μπορώ αυτήν την σύνθεσι να την δημοσιεύσω (στο περιοδικάκι του Συλλόγου μας) ως σκακιστικό Πρόβλημα;
Θα σου πρότεινα να ξεκινήσεις μια διαδικασία βελτίωσης, αν θέλεις.
Αν μετακινήσεις τον ίππο στο g5, θα έχει οχτώ δοκιμές (δηλαδή αυξημένη δυσκολία)
1 Qa6? / Qb6? / Se4? / Kb4? Ke5!
1 Qd6+? Kxd6!
1 Qe6+? / Qf6? / Sf3? Kc5!
και η λύση θα είναι ίδια, αφαιρώντας μόνο μία διαφυγή του μαύρου βασιλιά.
1 Sf7! Kc5 2 Qa6 Kd5 3 Qc4#
Αν αλλάξεις το κομμάτι που κινείται, βάζοντας την βασίλισσα στο b6 και τον ίππο στο f7, θα έχει δέκα δοκιμές
1 Sg5? Ke5!
1 Qe3? / Qc6+? K(x)c6!
1 Qb7+? / Qe6+? K(x)e6!
1 Qh6? / Qf6? / Qd6+? / Kb3? / Kb4? Ke4!
και το κλειδί θα είναι πάρε-δώσε (give and take)
1.Qg6! Kc5 2 Qa6 Kd5 3 Qc4#
Επειδή τα κομμάτια είναι λίγα, είναι πολύ πιθανό ότι έχει ήδη φτιαχτεί ένα τέτοιο πρόβλημα. (Δηλαδή υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είναι αντισιπέ). Χρειάζεται ψάξιμο σε βάση δεδομένων με προβλήματα πριν από την δημοσίευση.
Δεν είναι εύκολη η δουλειά του προβληματιστή.
Χαιρετώ φιλικά
Φίλε alkinoos,
σε παραδέχομαι: Ο ορισμός τού εποικοδομητικού σχολιασμού!
Το ουσιαστικά φιλικό ύφος και περιεχόμενο επιβεβαιώνει ότι η γενναιοδωρία συνεχίζεται.
Για δεύτερη φορά, λοιπόν, διαπιστώνω
α΄ ότι ήταν σωστή η διαίσθησί μου πως είχα να κάνω με έναν αληθινό γνώστη των αντικειμένων του, αλλά ταυτόχρονα,
β΄ ότι έκανα –παρ’ ολίγον ολέθριο – λάθος να υιοθετήσω αρχικά ένα επιφυλακτικό έως καχύποπτο ύφος στην επικοινωνία…
Πολύ ενδιαφέρουσα η – γεμάτη ευστροφία- πρότασί σου για έναρξι διαδικασίας βελτίωσης (η δεύτερη με ελκύει κάπως περισσότερο)!
Θα σου ήμουν διπλά ευγνώμων αν με καθοδηγούσες στο ζήτημα της αναζήτησης μέσω της ενδεδειγμένης «βάσης δεδομένων» για προβλήματα - προς αποφυγή γενικά περιπτώσεων των «αντισιπέ», αλλά και ως υπερεργαλείου έρευνας. (Επ’ αυτού, ελπίζω να μου αναγνωρίζεται μια δόσι ειλικρίνειας, όταν εξ απαρχής είχα δηλώση ανειδίκευτος (και εννοείται και –μέχρι στιγμής – απαράσκευος). Ελπίζω, πάντως, να μην έχω πέση στην περίπτωσι να «έχει ήδη φτιαχτεί ένα τέτοιο πρόβλημα».
[[Γηράσκων προσπαθώ να διδάσκομαι αεί]]
Διατελών ευγνωμόνως
ανανεώνω την εκτίμησι και την φιλική διάθεσι.
Αλέξανδρος Σοϊλεμέζης
Γνωρίζω ότι μπορεί να αγοράσει κάποιος την βάση Winchloe, αλλά εγώ δεν την έχω.
Αν έρθεις σε μια συνάντηση προβληματιστών, μπορείς να το διερευνήσεις και να γνωρίσεις κάποιον που έχει πρόσβαση.
Εγώ συνήθως παρουσιάζω στο ιστολόγιο καλλιτεχνικού σκακιού δημοσιευμένα προβλήματα (άρα ψαγμένα από τους κριτές). Επίσης, συνθέτω προβλήματα μυθικού σκακιού, που είναι απίθανο να είναι αντισιπέ (δες εδώ) και ρισκάρω μη ψάχνοντας στην βάση. Αν προϋπάρχει το ίδιο πρόβλημα, ας μου το απορρίψει ο κριτής.
Είναι αλήθεια ότι οι έλληνες δημιουργοί έχουν ανάγκη από ελεύθερη πρόσβαση σε τέτοια εργαλεία, αλλά δεν έχει υπάρξει σχετική χρηματοδότηση από πουθενά.
Αγαπητέ Αλκίνοε,
Ο Αλέξανδρος μου ζήτησε να σου γράψω ένα σχόλιο εδώ, γιατι ο ίδιος αδυνατεί επειδή έχει πρόβλημα το κομπιούτερ του!
Θέλει να σου πώ ότι:
Α) διάβασε το σχόλιό σου σ’ ένα PC στο σχολείο που εργάζεται, αλλα δέν ήταν δυνατό να σου απαντήσει απο εκεί.
Β) δέν μπορεί, δυστυχώς, να παραβρεθεί στις συναντήσεις που προτείνεις, γιατι εργάζεται σε νυχτερινό σχολείο.
Γ) απο τους συνεργάτες του στην Αθήνα, ο Δημ. Προβελέγγιος ΔΕΝ μπορεί να έρθει γιατι κι αυτός έχει βραδυνή εργασία, ενώ εγώ μπορώ να έρθω την Τρίτη 30/9, αλλα... δέν έχω την εμπειρία και τις γνώσεις του Αλέξανδρου!
Τέλος πάντων, θα δούμε τί θα κάνουμε....
Σ’ ευχαριστούμε θερμά όμως, για τους δρόμους που μας ανοίγεις.
Δημοσίευση σχολίου