Un problema costruito su tema «Aprire Porte» (Gate opening) dal problemista Nikos Perghialis e una analisi tematologica dal compositore stesso.
A Nikos Pergialis’s Problem (14.08.08, Meredith, #2) presented by the problemist himself
ΤΟ ΔΥΑΡΙ (Πρόβλημα 1, 14.08.08, Meredith, #2 ) ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΠΕΡΓΙΑΛΗ : Ανάλυσι από τον ίδιο τον συνθέτη.
Προ ημερών είχαμε φιλοξενήση ένα όμορφο δυάρι του πολυτάλαντου συνθέτη και φίλου, Νίκου Περγιάλη. Στην ανάρτησι Πέμπτη, 14 Αύγουστος 2008, με τον τίτλο “ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΟΙΗΜΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ Ν. ΠΕΡΓΙΑΛΗ. NIKOS PERGHIALIS; PROBLEMISTA GRECO: UN PROBLEMA ED UNA POESIA”
εκτός από τις εντυπώσεις από την τελευταία μου συνάντησι με τον δάσκαλο είχα μεταφέρει (από μνήμης) ένα από τα σκακιστικά προβλήματα που μας απασχόλησαν σ’ εκείνη την φιλική κουβέντα.
Κατά περίεργο λόγο για μια τέτοια ανάρτησι (στην ουσία είναι το πρώτο μας σκακιστικό πρόβλημα) δεν υπήρξε ούτε ένα σχόλιο –έστω και για την λύσι, όπως θεωρούσα δεδομένο - από τους φίλους επισκέπτες. (Ούτε και από τον μοναδικό –έως τώρα- σύνδεσμο σε αυτήν την ανάρτηση, από τον καθ’ ύλην αρμόδιο έγκριτο ιστολόγο-προβληματιστή Αλκίνοο.)
.
Νίκος Περγιάλης (Nikos Pergialis),
.
Ματ σε 2 κινήσεις
.
(Nikos Perghialis, Matto in due)
.
#2 (7+5)
.
Τέλος πάντων, επειδή ακολούθησε και άλλη (-ες) συνάντησι με τον συνθέτη, όπου μεταξύ άλλων αναφέρθηκε καί το σχετικό πρόβλημα καί η ανάρτησι, ο Νίκος Περγιάλης είχε την καλωσύνη να μας στείλη ένα κείμενο για την παρουσίασι αυτού του προβλήματός του από πλευράς θεματολογίας.
Δημοσιεύουμε, λοιπόν σήμερα την λύσι του προβλήματος αυτού, και με ιδιαίτερη τιμή παραθέτουμε αυτολεξεί το σχετικό θεωρητικό κείμενο του διακεκριμένου συνθέτη.
Η ΛΥΣΙ:
Κλειδί : 1 Αθ6! ( > 2 Πζ5#)
Αν 1...ε4xζ3 2 Πε5 # Αν 1...η4xζ3 2 η4 #
Αν 1...Πxζ2 2 Πxθ1 # Αν 1...Βθ4 2 Ιζ4 #
THE SOLUTION:
Key : 1 Bh6! ( > 2 Rf5#)
If 1...e4xf3 2 Re5 # If 1...g4xf3 2 g4 #
If 1...Rxf2 2 Rxh1 # If 1...Qh4 2 Nf4 #
LA SOLUZIONE:
La chiave : 1 Ah6! ( > 2 Tf5#)
Se 1...e4xf3 2 Te5 # Se 1...g4xf3 2 g4 #
Se 1...Txf2 2 Txh1 # Se 1...Dh4 2 Cf4 # (autoblocco!)
IL TEMA E LE IDEE DEL PROBLEMA
ΤΟ ΘΕΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
«Αυτό το πρόβλημα αποτελείται από ένα Θέμα και δύο Ιδέες.
[Γιατί πρέπει να γνωρίζετε ότι άλλο Θέμα και άλλο Ιδέα – Το Θέμα είναι Ιδέα, η Ιδέα όμως δεν είναι Θέμα – (Σ’ αυτή μου τη γνώμη συμφωνεί και ο Διεθνής Προβληματίστας Χάρης Φουγιαξής). Η Ιδέα δεν έχει ειδικούς και δεσμευτικούς κανονισμούς, που δημιουργούν τις λεγόμενες θεματικές βαριάντες. Μια άλλη φορά θα μιλήσουμε εκτενέστερα, γιατί το ζήτημα δεν είναι τόσο απλό.]
Τώρα στο πρόβλημά μας:
1) Έχει το θέμα των ανοικτών θυρών (Gate opening).
Οι θύρες είναι τρείς: α. Το μαύρο πιόνι Ε κόβει τον Πύργο στο ζ3 και ανοίγει την κάθετη θύρα Ε. β. Το μαύρο πιόνι Η κόβει τον Πζ3 και ανοίγει την κάθετη θύρα Η. γ. Ο μαύρος Πύργος κόβει τον Ίππο και ανοίγει την οριζόντια θύρα Α-Θ. Οι βαριάντες αυτές είναι τρείς, άρα έχουμε τρείς θεματικές βαριάντες (μας αρκούσαν δύο) και το πρόβλημα γίνεται πιο σπουδαίο (όσο πιο πολλές θεματικές βαριάντες έχομε, τόσο πιο σπουδαίο είναι το πρόβλημα).
2) Έχει την Ιδέα της γραμμής καθαρισμού (Line vacating ή Clearence) .
Ο Αξιωματικός αδειάζει και καθαρίζει τη στήλη Ζ, όπου ο Πύργος ζ3 θα κάνει μάτ.
3) Έχει την Ιδέα του αυτομπλόκ (Self – Block)
δηλαδή η Βασίλισσα αμυνόμενη μπλοκάρει ένα τετράγωνο του μαύρου Βασιλιά (ΣΣ. Βλ. λύσι, πάνω, βαριάντα δ΄) και επιτρέπει στον Ίππο η6 να κάνει Μάτ.»
Νίκος ΠΕΡΓΙΑΛΗΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
2 σχόλια:
Αγαπητέ φίλε, δεν καταλαβαίνω για ποιό λόγο με εγκαλείς ονομαστικά επειδή (τάχα) δεν έκανα σχόλιο.
Όπως μπορείς να διαβάσεις στην ανάρτηση της 15ης Αυγούστου στο ιστολόγιό μου, είπα ότι χάρηκα που είδα την (αιφνίδια κατά μία άποψη) παρουσίαση του καλλιτέχνη Νίκου Περγιάλη σε άλλο ιστολόγιο, προς το οποίο έδωσα και σύνδεσμο.
Έπρεπε να κάνω κάτι άλλο; Να γράψω, ας πούμε, την λύση για να βεβαιωθείς ότι διάβασα την ανάρτηση;
Αν παρέλειψα κάτι, συγχώρεσέ με. Ήταν εποχή διακοπών.
(Παραμερίζοντας την ειρωνεία και τις ψιλές κόντρες, σε ευχαριστώ για την αναγνώριση).
Αγαπητέ, Alkinoos,
λυπάμαι που ένα παράπονο που έντιμα εξέφρασα, το χαρακτηρίζεις με όρους όπως «καταγέλλω», «μηνύω», «προσάπτω κατηγορία» και παρεμφερείς σημασίες που κρύβονται κάτω από το απαράδεκτα σκληρό ρήμα «ΕΓΚΑΛΩ» που άδικα μου προσάπτεις στενοχωρώντας με .
Πιθανώτατα πληρώνω τον ειρωνικό τόνο προηγούμενου σχολίου μου για το οποίο, νομίζω, εξηγηθήκαμε.
Αμφιβάλλεις ότι μια ορθά καταγεγραμμένη επίλυσι του προβλήματος από έναν ειδικότερο εμού θα περιποιούσε τιμή στο ιστολόγιό μου; Από έναν άξιο αξιολογητή της ανάρτησής μου και δή προβληματιστή, ναι, θα προτιμούσα έναν οποιοδήποτε σχολιασμό επι του προβλήματος του Περγιάλη (που του το είχα «κλέψη» από μνήμης) και όχι επι του ερασιτεχνισμού μου στην καταγραφή τής συνάντησης «με φωτογραφίες από κινητό»…
Παρόλα αυτά δέχομαι με ικανοποίησι το διαλλακτικό πνεύμα της τελευταίας παρενθετικής παραγράφου («Παραμερίζοντας την ειρωνεία και τις ψιλές κόντρες…») και σου ζητώ ξανά συγγνώμη για την παρεξήγησι.
Αλέξανδρος
Δημοσίευση σχολίου