Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2008

ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΚΑΡΦΙΤΣΕΣ (Πίνς) ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΟΥΣ. Collecting Olympic Pins; Themes: Part 1a. BID pins and Olympic Cities b. sub- categories

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΚΑΡΦΙΤΣΩΝ ΠΕΤΟΥ
OLYMPIC MEMORABILIA, PIN COLLECTING, OLYMPIC PINS
Collecting Olympic Pins; Themes
Part 1. a. BID pins and Olympic Cities b. Bid pins sub- categories

Από τον Αμερικανό φίλο Τζίμ, Jim Kirkpatrick), συλλέκτη ειδικευμένο στα Ολυμπιακά ενθυμήματα, δεχθήκαμε την παρακάτω συνεργασία ((Δεν είναι η πρώτη φορά. Βλ. και την παλαιότερη ανάρτηση) σχετικά με το χόμπυ της Ολυμπιακής καρφίτσας πέτου (τα ιδιαίτερα συλλεκτικά "πίνς"), και (έστω εν μέρει μεταφρασμένο) σας το παρουσιάζουμε.

Olympic Pin Themes-Part 1
There are about 10 main themes for 2008 Beijing pins; at least the ones I am most familiar with. These themes are actually used for most Olympic Edition pins.
We can begin with Olympic Bid Pins.
Olympic Bid Pins

(Μετάφραση):

ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΚΑΡΦΙΤΣΕΣ (Πίνς)
ΘΕΜΑΤΑ (Μέρος α΄)
Υπάρχουν 10 περίπου θεματικές κατηγορίες για τις καρφίτσες του Πεκίνου 2008 – τουλάχιστον μ' αυτές είμαι πιο εξοικειωμένος. Αυτές οι θεματικές κατηγορίες στην πραγματικότητα συναντώνται σε όλες τις εκδόσεις Ολυμπιακών καρφιτσών.
Μπορούμε να ξεκινήσουμε με την κατηγορία των καρφιτσών για τις υποψήφιες πόλεις.
Καρφίτσες Υποψηφιοτήτων
Ολυμπιακών πόλεων.
Olympic Bid Pins
Bid pins are perhaps the most varied Olympic pins available to collectors. They are certainly finding a popularity that wasn't enjoyed prior to the 1996 Atlanta bid. Once a city is accepted from applicant cities, candidate cities began producing promotional pins in earnest. Not only were they simple and effective ways to promote their bid, but they were a source of pride and excitement across the prospective host nation. Many were perhaps motivated by the seemingly insatiable demand for them around the world.
The undated pin is a bid pin from Cape Town, South Africa for the 2004 Summer Olympics.
Αυτές οι καρφίτσες προσφέρουν ίσως τις περισσότερες ποικιλίες στους συλλέκτες. Οπωσδήποτε χαίρουν μιας δημοφιλίας την οποία δεν είχαν αποκτήσει πριν από την υποψηφιότητα της Ατλάντας το 1996.
Από την στιγμή που μια πόλη γίνεται αποδεκτή από τις αιτούμενες πόλεις, ως υποψήφια προς επιλογή πόλη αρχίζει να παράγει καρφίτσες για την προώθηση της υποψηφιότητάς της. Έτσι όχι μόνο βρήκαν απλό και αποτελεσματικό τρόπο να προωθήσουν την υποψηφιότητα, αλλά οι καρφίτσες αποτέλεσαν μια πηγή υπερηφάνειας και έξαρσης για την μελλοντικώς υποψήφια χώρα. Πολλοί ίσως και να κινητοποιήθηκαν από την φαινομενικά ακόρεστη ζήτηση για αυτά τα πίνς σε ολόκληρο τον κόσμο.

How does a city become a host for the Olympics?
There is a 3-stage process which lasts for many months. Each stage is a logical building block for the next.

Πώς μια πόλη γίνεται διοργανώτρια Ολυμπιάδας:
Υπάρχουν 3 φάσεις, διαδικασία που διαρκεί πολλούς μήνες. Κάθε φάση είναι ένα στάδιο απαραίτητης δομικής βάσης για την επόμενη.
Applicant City:
Αιτούσα Πόλη
The National Olympic Committee-NOC proposes selection, along with an official letter from the specific city, directly to the International Olympic Committee-IOC. An extensive questionnaire covering the city's plan for the Games is completed and returned to the IOC for study. This phase lasts about one year, during which various committees determine the city's potential to actually organize an effective Olympics. Federations play an important part by determining if the sports venues available and planned meet minimum competition requirements.
The Atlanta pin below is one example of the few applicant city pins made.
Η καρφίτσα αριστερά είναι ένα παράδειγμα από τις λίγες που κατασκευάστηκαν για αιτούμενες πόλεις.
Candidate City:
Υποψήφια Πόλη
From these studies the IOC Executive Board selects a limited number of Candidate Cities. During this second phase a comprehensive file is created containing much more specific data and submitted to the IOC. An Evaluation Committee is formed including International Federations, NOCs, various IOC entities, and members of the International Paralympic Committee. Host cities will host not only the Olympics, but the Paralympic as well. During this phase members of the Evaluation Committee make personal inspection visits to the cities. Candidate cities produce a lot of promotional material and media events to generate interest in their countries. This phase can also last about a year.
The 2 pins below show the subtle (and sometimes not so subtle) changes candidate Cities sometimes make to their pins during the time frame.




Host City:
Διοργανώτρια Πόλη
The IOC Executive Board submits a short list of usually between 4-8 of which met the criteria as a Host City to the IOC for election. Presentations by each Candidate City are made to the general assembly of IOC members who choose the Host City by ballot. These sessions are always held in a neutral site; that is, a city not being considered during the session. IOC members can't vote if their nation has a Candidate City. If a Candidate City doesn't receive a majority of votes on the first ballot, the city with the lowest vote total is eliminated. This continues until one gets a majority of votes. The selection usually occurs seven years before the event date. London was selected to host the 2012 Summer Olympic Games during the 117th Session in Singapore, held from July 6-9, 2005.

Bid pins can have many sub-categories.
Και οι καρφίτσες Υποψηφίων πόλεων έχουν υποκατηγορίες:
Salt lake City created many styles with their famous upside down Y Bid Logo. The same basic logo was used for the city’s unsuccessful bid for the 1998 Winter games, won by Nagano. There were countdown , holiday, special event, and sports pins, along with many logo styles.
Υπάρχουν πίνς αντίστροφης μέτρησης, εθνικών εορτών - αργιών, αναμνηστικών γεγονότων και αθλημάτων, απο κοινού με πολλά στύλ λογότυπων.









Below is a post bid pin from 2004 Athens produced immediately after IOC selection as the host city and an "I Was There" bid logo pin from the 2002 Winter Olympics given out at the IOC Selection Session for the 2002 Games and the celebration in salt lake City.












Some bid cities chose a mascot early enough to use it/them on their bid pins.
.
.
.
.
.
.

As the Olympics become more popular word-wide through increased television exposure and live internet feeds, such as the 2008 Beijing Games had, even more bid pins will be produced.
.
.
Jim KIRKPATRICK
(Το διαδικτυακό συλλεκτικό κατάστημα του Τζίμ (Olympicman9 - INTRACO of Georgia) στο eBay, μπορείτε να το επισκεφθείτε εδώ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: