Η ΤΗΛΕΚΠΑΊΔΕΥΣΗ ΕΊΝΑΙ ΑΝΤΙΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΉ.
ΝΑ ΤΟ ΠΟΎΜΕ ΔΥΝΑΤΆ ΓΙΑ ΑΚΟΜΑ ΜΙΑ ΦΟΡΑ
Επειδή μας τέθηκε και πάλι το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης, το έχουμε ήδη πει πολλές φορές αλλά θα το ξαναπούμε άλλη μια: κανένας σοβαρός διάλογος δεν έγινε στην ελληνική κοινωνία και την επιστημονική κοινότητα αναφορικά με τις συνέπειές της τηλεκπαίδευσης. Μετά από δυο χρόνια εξαντλητικής παρουσίας όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας μπροστά στις οθόνες ενός υπολογιστή (στην καλύτερη περίπτωση), το Υπουργείο δεν ένιωσε την ανάγκη να προβεί σε καμία σοβαρή αποτίμηση αυτής της προσπάθειας. Ως εκπαιδευτική κοινότητα όμως, έχοντας βιώσει την πλήρη αποτυχία της πρακτικής αυτής, έχοντας συζητήσει εκτενώς με συναδέλφους αλλά και γονείς, καταθέτουμε επιγραμματικά τα ακόλουθα:
1. Η δική μας άποψη είναι πως το ενδιαφέρον να μην χαθούν τα μαθήματα είναι υποκριτικό. Το μεν Υπουργείο Παιδείας θέλει να επιδείξει προεκλογικά ότι δεν θα χαθεί καμιά «εργατοώρα» για εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες, κλείνοντας το μάτι στην χειμαζόμενη κυριολεκτικά κοινωνία, ότι τα παιδιά τους δεν θα μείνουν χωρίς μάθημα. Η αλήθεια είναι ότι τέτοιοι σχεδιασμοί είναι πρόχειροι, επικοινωνιακοί και λαϊκίστικοι, ελάχιστο ενδιαφέρον έχουν για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους και θα δημιουργήσουν μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται πως επιλύουν.
2. Δεν λαμβάνουν υπόψη τους ότι στις ελάχιστες ημέρες που μπορεί να κρατήσει μια τέτοια καιρική κρίση, συχνά το δίκτυο σε κάποιες περιοχές είναι προβληματικό, με αποτέλεσμα η μετάδοση μαθήματος να είναι σε πολλές περιπτώσεις πάρα πολύ δύσκολη.
3. Αυτά τα τελευταία χρόνια που η τηλεκπαίδευση μπήκε στη ζωή μας, δεν έγινε καμμιά προσπάθεια από πλευράς Υπουργείου να παράσχει τους απαιτούμενους, για όποια τηλεκπαίδευση, πόρους σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες, δηλαδή ηλεκτρονικούς υπολογιστές ή tablets, γραφίδες κλπ gadgets και βέβαια ΔΩΡΕΑΝ Wifi σε όλους/ες. Πρόκειται για μεταφορά πόρων από τους πολλούς στους λίγους, καθώς το κόστος του χώρου εργασίας όχι μόνο του εκπαιδευτικού αλλά και του/της κάθε μαθητή/τριας, μεταφέρεται στην κάθε οικογένεια. Το κόστος αυτό δεν μπορούν να το καλύψουν όλα τα νοικοκυριά.
Πέρα από τα προφανή, δηλαδή μηχανήματα και συνδέσεις, δεν διαθέτουν όλα τα νοικοκυριά διαμορφωμένο γραφείο για το κάθε παιδί. Τηλεκπαίδευση σημαίνει μάθημα από την κουζίνα και από το κρεβάτι, με κρύο και με θόρυβο, παρουσία τρίτων. Με τον τρόπο αυτό, το μικρό σχετικά κόστος συντήρησης, διαμόρφωσης και θέρμανσης των σχολείων, μεταφέρεται πολλαπλάσιο στο κάθε σπίτι ξεχωριστά. Ακόμη χειρότερα, με πρόσχημα την τηλεκπαίδευση εγκαταλείπεται ο σχολικός χώρος. Για παράδειγμα: Δεν χρειάζεται να φτιάξουμε τα καλοριφέρ και τα παράθυρα, αφού αν κάνει πολύ κρύο θα κάνουμε τηλεκπαίδευση
4. Δεν έγινε καμία προσπάθεια επίσης να προσαρμοστεί η τηλεκπαίδευση στα δεδομένα του κανονισμού GDPR και να προκρίνεται, όπως στις περισσότερες χώρες με σοβαρά εκπαιδευτικά συστήματα, το μικτό σύστημα σύγχρονης και ασύγχρονης κι όχι τα βλαπτικά παιδαγωγικά, ψυχοσυναισθηματικά και εξοντωτικά για τους εκπαιδευτικούς 8ωρα ή ακόμη και 10ωρα στην κάμερα που εφάρμοζαν στην Ελλάδα οι εντελώς απαίδευτοι και άσχετοι με την τηλεκπαίδευση δήθεν «εκσυγχρονιστές». Αυτά, όμως, είναι ψιλά γράμματα, τόσο για την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας όσο και για το ΙΕΠ.
5. Η τηλεκπαίδευση απαιτεί παραγωγή ξεχωριστού παιδαγωγικού υλικού, το οποίο δεν παρέχεται αυτή τη στιγμή στους εκπαιδευτικούς. Δηλαδή, οι εκπαιδευτικοί καλούνται κάθε φορά να δημιουργήσουν νέο εκπαιδευτικό υλικό, ψηφιοποιημένο και ανάλογα προσαρμοσμένο. Αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς έγκαιρη προειδοποίηση. Ούτε και γίνεται οι εκπαιδευτικοί να αντικαταστήσουν το ΙΕΠ. Αν το ΙΕΠ, που θεωρητικά απαρτίζεται από εξειδικευμένους επιστήμονες, δεν είναι σε θέση να καταρτίσει προγράμματα σπουδών προσαρμοσμένα στις ψηφιακές ανάγκες, είναι προφανές ότι είναι παράλογο να απαιτείται αυτό από τον/την κάθε εκπαιδευτικό εν μία νυχτί.
6. Η τηλεκπαίδευση δεν είναι προσαρμοσμένη, και πιθανότατα δεν γίνεται ποτέ να προσαρμοστεί, στο σύγχρονο συμπεριληπτικό σχολείο. Δεν λαμβάνει υπόψη της ότι έχουμε να κάνουμε με παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διαφόρων ειδών. Για παράδειγμα, η βιβλιογραφία για την αδυνατότητα να παρακολουθήσουν την τηλεκπαίδευση παιδιά με ΔΕΠΙ είναι πολύ μεγάλη. Για τα παιδιά αυτά αδιαφορούμε κάθε φορά που προχωρούμε την ύλη εξ αποστάσεως. Η τηλεκπαίδευση δε λαμβάνει ακόμα υπόψη, ότι στο σχολείο φοιτούν επίσης παιδιά πρόσφυγες και παιδιά Ρομά που αποκλείονται εκ προοιμίου από τη διαδικασία
7. Το σύγχρονο σχολείο δεν είναι μόνο διδασκαλία και σίγουρα όχι διδασκαλία κατά μέτωπο. Το σύγχρονο σχολείο έχει στόχο τη συμπεριληπτική κοινωνικοποίηση όλων των μαθητών μέσα από απειράριθμες μικρές και μεγάλες καθημερινές δράσεις, καμία από τις οποίες δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως. Η επαφή με τα φυσικά φαινόμενα, το παιχνίδι στο χιόνι και η πρόσκαιρη ανεμελιά, δεν διδάσκονται μπροστά στις οθόνες ενός υπολογιστή!
8. Οι απουσίες στην τηλεκπαίδευση έχουν καταρρεύσει στα δικαστήρια. Σε αντίθεση με ενήλικες που παρακολουθούν μεταπτυχιακά από δική τους επιλογή, οι ανήλικοι μαθητές χρειάζονται επίβλεψη και διαρκή δραστηριοποίηση για να διδαχθούν. Είναι αδύνατον να διασφαλιστεί η προσοχή και η απόδοση της πλειοψηφίας των μαθητών χωρίς τη συνεχή ενεργητική παρουσία του δασκάλου. Με δυο λόγια, τα παιδιά δεν παρακολουθούν αυτή την κωμωδία μαθήματος μέσα από μια ψυχρή οθόνη, αν και εφόσον υποθέσουμε ότι έχουν όλα αυτή τη δυνατότητα.
Συμπερασματικά, για όλους τους παραπάνω λόγους και για μερικούς ακόμη, η τηλεκπαίδευση είναι παιδαγωγικά ακατάλληλη και ταξικά άδικη. Είναι ένα από τα βασικά μέσα που μετέρχεται το Υπουργείο για να υποβαθμίσει τη δημόσια εκπαίδευση. Και τα αποτελέσματα τα είδαμε όταν επέστρεψαν τα παιδιά στις τάξεις, όχι μόνο σε μαθησιακό αλλά και σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο. Η απόφαση να κλείνουν τα σχολεία θα πρέπει να λαμβάνεται με φειδώ και σύνεση και τα μαθήματα να αναπληρώνονται διά ζώσης χωρίς τη μεσολάβηση αυτής της καταστροφικής παιδαγωγικής πρακτικής. Η κοινωνία πρέπει να κατανοήσει ότι για τους εκπαιδευτικούς είναι θεωρητικά εύκολο από ατομική σκοπιά να βάλουμε τις πιτζαμούλες μας, να φτιάξουμε έναν ζεστό καφέ και να προσποιηθούμε ότι κάνουμε μάθημα. Μας είναι όμως αδύνατον από θέση παιδαγωγικής ευθύνης, από μια θέση αξιοπρέπειας και εντιμότητας απέναντι στο λειτούργημα που ασκούμε, να αποδεχτούμε αδιαμαρτύρητα τέτοιες εκπτώσεις στον ρόλο μας.
Τέλος παραθέτουμε και την απόφαση της ΟΛΜΕ και της ΓΣ των Προέδρων από 16-10-21 για την τηλεκπαίδευση:
« Η ΓΣ των Προέδρων αποφάσισε η τηλεκπαίδευση να διενεργείται αποκλειστικά από τον χώρο των σχολείων με εξοπλισμό που θα παράσχει η υπηρεσία. Καλούμε όλους και όλες τις εκπαιδευτικούς κάθε φορά που απαιτείται από αυτούς/ες να παράσχουν υπηρεσίες τηλεκπαίδευσης να παρουσιάζονται στο σχολείο τους και να απαιτούν τον απαραίτητο χώρο, εξοπλισμό και σύνδεση από την υπηρεσία.
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ υπενθυμίζει ότι καθόλη την περίοδο της πανδημίας το ΥΠΑΙΘ δεν παρείχε τον απαραίτητο εξοπλισμό σε σχολεία εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αφενός καθηγητές/τριες και μαθητές/τριες να αγοράζουν με δικά τους έξοδα τον εξοπλισμό που χρειάζονταν και να χρεώνονται με πανάκριβες συνδέσεις στο διαδίκτυο και αφετέρου χιλιάδες μαθητές/τριες να αποκλείονται από την τηλεκπαίδευση.»
Ας το πούμε δυνατά! Η τηλεκπαίδευση δεν είναι διδασκαλία και θα πρέπει να εγκαταλειφθεί δια παντός στην Α’/θμια και Β’/θμια εκπαίδευση.
Καλούμε τους Δ/ντές/ντριες να σταματήσουν να λένε πως η τηλεκπαίδευση είναι υποχρεωτική.
Καλούμε τους/τις συναδέλφους/ισσες να μην πραγματοποιήσουν καμία τηλεκπαίδευση από το σπίτι τους, στους δήμους όπου τα σχολεία είναι κλειστά λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Για το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Εύβοιας
Η πρόεδρος Ο γεν. γραμματέας
Χαρά Νίκα Κων/νος Κουρμπέτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου