ΡΟΜΑ ΚΑΙ …
«ΓΥΦΤΟΙ»
( Επίκαιρο σχόλιο )
1
Ένα από τα άπειρα
δείγματα φυλετικού ρατσισμού, εγωπάθειας, φιλαυτίας, αρρωστημένης ξιπασιάς,
μεγαλομανίας -και δεν ξέρω τι άλλο- είναι η στάση μας απέναντι στη ράτσα που
επίσημα είναι γνωστή με την επωνυμία ΡΟΜΑ. Τους αντιμετωπίζουμε με το χειρότερο
τρόπο εμείς οι πολιτισμένοι, οι καλλιεργημένοι, οι Χριστιανοί(;).
Τους μισούμε ,
γιατί είναι διαφορετικοί, γιατί είναι παραβατικοί, γιατί είναι μελαψοί, γιατί
είναι βρώμικοι, αγράμματοι, αντισυμβατικοί, αντικυριλέδες, αντικομφορμιστές,
ιδιόρρυθμοι, γιατί κλέβουν, γιατί ζητιανεύουν κ.λ.π. Χρησιμοποιούμε τη λέξη
ΓΥΦΤΟΣ με ύφος περιφρονητικό, υπεροπτικό εμείς οι πολιτισμένοι, οι καθωσπρέπει,
οι νομοταγείς, οι «καθαροί», οι περιποιημένοι, οι «μορφωμένοι». Η κανονική
ονομασία τους είναι ΡΟΜΑ η ΡΟΜ(=άνδρας, σύζυγος). Η ονομασία ΓΥΦΤΟΣ αποτελεί
παραφθορά της λέξης Αιγύπτιος, λόγω του μελαψού χρώματός τους. Δυστυχώς, εμείς
οι ΜΠΑΛΑΜΟΙ(= οι μη τσιγγάνοι, οι λευκοί) λέμε τη λέξη «γύφτος» για να
βρίσουμε, να υποβαθμίσουμε, να χλευάσουμε. Γινόμαστε ρατσιστές θεωρώντας πως
εμείς είμαστε ανώτερη φυλή. Αυτό κάτι μου θυμίζει. Τους αποκλείουμε από την
κοινωνική μας ζωή, τους εμποδίζουμε να μάθουν γράμματα, δεν τους θέλουμε σε
καλές δουλειές, δεν τους βάζουμε στο σπίτι μας, τους περιθωριοποιούμε, τους
απομονώνουμε, τους φτύνουμε, τους πετάμε στον κοινωνικό «Καιάδα», στα κοινωνικά
απόβλητα. Όταν , όμως, θέλουμε κάποια «εξυπηρέτηση»- βλέπε παράνομη υιοθεσία
κ.α., τότε μας είναι χρήσιμοι.
Όπως και να το
κάνουμε, μονός καβγάς δεν γίνεται. Ποτέ δεν φταίει μόνο η μία πλευρά. Η αλήθεια
πάντα βρίσκεται στη μέση. Σκεφθήκαμε ποτέ ότι η χαρακτηριστική συμπεριφορά
τους, ο ξεχωριστός τρόπος ζωής τους είναι η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ τους απέναντι στη δική
μας ΑΡΝΗΣΗ; Μήπως γίνονται όλο και πιο παραβατικοί, επειδή αντιμετωπίζουν τη
δική μας προκατάληψη: Ο ΚΑΛΟΣ ΜΠΑΛΑΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΚΟΣ ΓΥΦΤΟΣ. Στα μικρά παιδιά που
ατακτούν ή δεν τρώνε το φαγητό τους τι λέμε; «- Κάτσε φρόνιμα, γιατί θα σε δώσω
στο γύφτο».
2
Από τη νηπιακή ηλικία μας μαθαίνουμε να θεωρούμε κακό το
τσιγγάνο, γιατί δεν είναι σαν κι εμάς. Σκεφθήκαμε ποτέ ότι οι Ρομά μας βλέπουν
σαν ασπρουλιάρηδες; Εμείς είμαστε οι ωραίοι κι αυτοί οι άσχημοι. Εμείς είμαστε
οι έξυπνοι κι αυτοί είναι καθυστερημένοι. Εμείς έχουμε δικαιώματα κι αυτοί όχι.
Φτάνει πια! Όχι άλλο κάρβουνο!
Δεν βλέπουμε πως
ζουν μέσα στις λάσπες, φτωχοί , αμόρφωτοι, παραγκωνισμένοι, περιφρονημένοι, στα
απόνερα του κόσμου ξεπλυμένοι δαγκώνουν με οργή την αλυσίδα που είναι δεμένοι…
Αναγκάζονται να χρησιμοποιούν πονηριά απέναντι στο σάπιο
κράτος:
Διακινούν ναρκωτικά
Κάνουν αγοραπωλησίες παιδιών
Κάνουν κλοπές
Παίρνουν επιδόματα με τεχνάσματα
Γενικά μας πετούν πέτρες.
Και η άλλη όψη του νομίσματος: - Είναι καταπληκτικοί έμποροι από μικρή ηλικία. Τα παιδιά τους από μικρά ζουν στο δρόμο, είναι μέσα στη πιάτσα, πουλάνε στις λαϊκές αγορές οτιδήποτε για λίγα ευρώ. Ανάλογα με την εποχή και το εμπόρευμα: Το φθινόπωρο και την Άνοιξη πουλάνε λουλούδια, γλάστρες και χώμα. Το χειμώνα πουλάνε χαλιά. Τα Χριστούγεννα πουλάνε διάφορα μικροπράγματα που ταιριάζουν στη συγκεκριμένη γιορτή. Το Πάσχα πουλάνε κάρβουνα για τον οβελία και λαμπάδες για την Ανάσταση. Όλο το καλοκαίρι πουλάνε τραπέζια και καρέκλες για τις βεράντες μας, καρπούζια, πατάτες και άλλα. Όλο το χρόνο, χειμώνα - καλοκαίρι γυρίζουν και μαζεύουν παλιά πράγματα για να βγάλουν μεροκάματο.
Δεν είναι ανάγκη να κάνουμε ανάλυση των μέτρων από την
πλευρά της Πολιτείας: Σπίτια, δουλειές, μόρφωση για τα παιδιά τους κ. α.
Βέβαια, υπάρχουν και κακοποιά στοιχεία ανάμεσά τους, που χρειάζονται ανάλογη
αντιμετώπιση. Μήπως, ανάμεσά μας δεν υπάρχουν επίσης κακοποιά στοιχεία; Έχουμε
κι εμείς κάτι δικά μας «μπουμπούκια» για βραβείο Όσκαρ!
3
Όμως, πώς είναι
δυνατό και λογικό να περιμένουμε από το αξιότιμο κράτος να εκπολιτίσει και να
νοικοκυρέψει τους Ρομά, όταν κάθε μέρα
το ίδιο κράτος μεταβάλλει μεθοδικά με αύξουσα γεωμετρική πρόοδο όλο και
περισσότερους από εμάς σε «γύφτους» λευκού χρώματος;
Μας μειώνει συνεχώς τους μισθούς κα τις συντάξεις, μας βάζει σε διαθεσιμότητα και μας απολύει (Μας παίρνει τη δουλειά μας), μας εξαθλιώνει, μας απαξιώνει ως πολίτες και ως ανθρώπους. Και το αποκορύφωμα: Με νέα ρύθμιση ,για χρέη προς το Δημόσιο, η Εφορία θα μας παίρνει το σπίτι μας. Επομένως γρήγορα θα γίνουμε σαν του Ρομά: Πλάνητες και ανέστιοι, άστεγοι και συσσιτιζόμενοι (σιτιζόμενοι στα συσσίτια). Και πολλοί πέφτουν στο τελευταίο σκαλοπάτι του εξευτελισμού: ΨΑΧΝΟΥΝ ΓΙΑ ΦΑΓΗΤΟ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ. Ήδη, πολλοί από εμάς έχουν ξεπέσει στις παραπάνω κατηγορίες. Επομένως, όποιος χάσει το σπίτι του από κατάσχεση τράπεζας ή της εφορίας, ας πάρει το ιγκλού ή την οικογενειακή σκηνή κάμπινγκ – κατάλοιπο των καλών ημερών- και θα γίνει σωστός γύφτος , γιατί Ρομά δεν μπορεί να γίνει για καθαρά φυλετικούς λόγους. Και, όπως λέει κι ένα τραγούδι : « Με τα χέρια του και την καρδιά του θα φτιάχνει τσαντήρια στα όνειρά του». Και παράλληλα υπάρχουν πολλά ακίνητα στην κατοχή του κράτους, που μένουν αναξιοποίητα από την αδιαφορία- ανικανότητα και τον απέραντο ωχαδελφισμό των αρμόδιων, αλλά ανεύθυνων ατόμων.
Μας μειώνει συνεχώς τους μισθούς κα τις συντάξεις, μας βάζει σε διαθεσιμότητα και μας απολύει (Μας παίρνει τη δουλειά μας), μας εξαθλιώνει, μας απαξιώνει ως πολίτες και ως ανθρώπους. Και το αποκορύφωμα: Με νέα ρύθμιση ,για χρέη προς το Δημόσιο, η Εφορία θα μας παίρνει το σπίτι μας. Επομένως γρήγορα θα γίνουμε σαν του Ρομά: Πλάνητες και ανέστιοι, άστεγοι και συσσιτιζόμενοι (σιτιζόμενοι στα συσσίτια). Και πολλοί πέφτουν στο τελευταίο σκαλοπάτι του εξευτελισμού: ΨΑΧΝΟΥΝ ΓΙΑ ΦΑΓΗΤΟ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ. Ήδη, πολλοί από εμάς έχουν ξεπέσει στις παραπάνω κατηγορίες. Επομένως, όποιος χάσει το σπίτι του από κατάσχεση τράπεζας ή της εφορίας, ας πάρει το ιγκλού ή την οικογενειακή σκηνή κάμπινγκ – κατάλοιπο των καλών ημερών- και θα γίνει σωστός γύφτος , γιατί Ρομά δεν μπορεί να γίνει για καθαρά φυλετικούς λόγους. Και, όπως λέει κι ένα τραγούδι : « Με τα χέρια του και την καρδιά του θα φτιάχνει τσαντήρια στα όνειρά του». Και παράλληλα υπάρχουν πολλά ακίνητα στην κατοχή του κράτους, που μένουν αναξιοποίητα από την αδιαφορία- ανικανότητα και τον απέραντο ωχαδελφισμό των αρμόδιων, αλλά ανεύθυνων ατόμων.
Καθημερινά, βλέπουμε να σέρνονται στους δρόμους ανθρώπινα ναυάγια, που όπως λέει κι ο Καρυωτάκης είναι ΝΕΚΡΟΙ ΠΟΥ ΜΟΝΟ Η ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΟΥΣ ΛΕΙΠΕΙ. Τους βλέπουμε να απλώνουν το χέρι δείχνοντας την εικόνα της απόλυτης εξαθλίωσης, της απώλειας κάθε ίχνους αξιοπρέπειας. Άνθρωποι μονάχοι σαν το ξεκομμένο στάχυ. Πόσα μικρά παιδιά εξαναγκάζονται να ζητιανεύουν ή να κάθονται ώρες μέσα στο δρόμο παίζοντας μουσική αντί να βρίσκονται σε ένα σχολείο ή σε ένα ζεστό σπιτικό με ένα πιάτο φαγητό. Η κοινωνική ισοπέδωση προχωρεί με ταχύτατους ρυθμούς: ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΑ ΟΙ ΡΟΜΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΟΙ ΛΕΥΚΟΙ ΓΥΦΤΟΙ ΝΕΑΣ ΚΟΠΗΣ…
ΑΙΘΕΡΟΒΑΜΩΝ
(ΑΕΡΟΒΑΤΗΣ)
Κώστας Χατζής - ΤΟ ΓΥΦΤΑΚΙ (English Subtitles) 1980
ΤΟ
ΓΥΦΤΑΚΙ.
Νεογέννητο βλαστάρι λερωμένο,
στα απόνερα του κόσμου ξεπλυμένο,
δεν έμαθε βιβλίο να διαβάζει,
γυφτάκι, ο λαός μας το φωνάζει.
Δεν έμαθε βιβλίο να διαβάζει,
γυφτάκι, ο λαός μας το φωνάζει.
Γυφτάκι, ο λαός μας το φωνάζει,
δεν έμαθε βιβλίο να διαβάζει.
«Γυφτάκι, χόρεψέ μας τσιφτετέλι,
να φας ένα κομμάτι απ' το καρβέλι.
Κι' αυτό, σαν πιθηκάκι μαθημένο,
δαγκώνει τον χαλκά που είναι δεμένο.
«Γυφτάκι, χόρεψέ μας τσιφτετέλι,
να φας ένα κομμάτι απ' το καρβέλι!
Να φας ένα κομμάτι απ' το καρβέλι,
γυφτάκι, χόρεψέ μας τσιφτετέλι».
Το βράδυ, στη μεγάλη την πλατεία,
το πιάσανε να κάνει επαιτεία,
σε κάτι λεπτεπίλεπτους τουρίστες
πού 'μοιαζαν περισσότερο μ' αρτίστες.
Σε κάτι λεπτεπίλεπτους τουρίστες
πού 'μοιαζαν περισσότερο μ' αρτίστες,
πού 'μοιαζαν περισσότερο μ' αρτίστες σε κάτι
λεπτεπίλεπτους τουρίστες.
«Γυφτάκι, σε κοιτάζουν οι ανθρώποι,
ρεζίλι θα γενούμε στην Ευρώπη!
Γυφτάκι, δύο πήχες όλο κι' όλο
ποιος σού 'μαθε της ζητιανιάς το ρόλο!
Γυφτάκι, σε κοιτάζουν οι ανθρώποι,
ρεζίλι θα γενούμε στην Ευρώπη!
Ρεζίλι θα γενούμε στην Ευρώπη,
γυφτάκι, σε κοιτάζουν οι ανθρώποι!».
«Αφέντη, αν μου δώσεις δυο δραχμούλες,
θα κάνω δεκαπέντε κωλοτούμπες!
Αφέντη, αν μου δώσεις και τσιγάρο,
θα κάτσω σαν μαϊμού να το φουμάρω!
Αφέντη, δώσε δύο δραχμούλες
και θα κάνω δεκαπέντε κωλοτούμπες!
Αφέντη, αν μου δώσεις και τσιγάρο,
θα κάτσω σαν μαϊμού να το φουμάρω!».
«Αφέντη που με βάζεις και χορεύω,
εσύ με έμαθες να ζητιανεύω!
Εσύ με έμαθες να ζητιανεύω!
Αφέντη που με βάζεις και χορεύω!».
Τραγούδι
του Κώστα Χατζή
2 σχόλια:
Πάντα επίκαιρος ο ΑΙΘΕΡΟΒΑΜΩΝ!! Συγχαρητήρια για το άρθρο σου και την επιλογή του τραγουδιού!!
Δημοσίευση σχολίου