Χθές Σάββατο αργά το βράδυ σκεφτόμουνα να συμμαζέψω κάποιες σκόρπιες σκέψεις για να μην πάει χαμένη η ευκαιρία να γράψω κάτι μετά την θερινή ραστώνη για τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό…
Σήμερα το πρωί η καθυστερημένη είδησι του θανάτου του Χρήστου Γιανναρά μου άλλαξε τα σχέδια…
Ο πρώτης γραμμής νεοέλληνας διανοούμενος του 20ου αιώνα, (για εμάς τους ορθοδόξους ελληνόψυχους και όχι ελληνώνυμους), ο Γκρανμαίτρ του Γένους μας Χρήστος Γιανναράς, χθές το Σάββατο 24 Αυγούστου άφησε τον κόσμο μας αναχωρήσας για τις αιώνιες μονές. {Δέν αποκλείω να ζήτησε να κάνει και μια στάσι στις νήσους των Μακάρων...}
Ο Γιανναράς δεν θα μπορούσε να μην έχει την τιμητική τουθέσι στο Ιστολόγιο. …
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ
Σε σχετικά παλιά μου ανάρτησι στον Νέο Παλαμήδη, έγραφα (ήδη αποτυπωμένο και σε ιταλικό τίτλο ) ίσως όχι χωρίς μια δόσι υπερβολής τον δικό μου χαρακτηρισμό προς τον εκλιπόντα Δάσκαλο της γενιάς μας: “Μέγας Μάγιστρος”. Και μάλιστα έδινα και σχετική διευκρίνισι:
Από πέρυσι λοιπόν, ναι, είναι και επισήμως τιτλούχος!!»
Και παρέπεμπα καταλλήλως (...)
Σ.Σ. Ο χαρακτηρισμός Μέγας Μάγιστρος – Γκρανμέτρ , έχει δοθή ΙΣΟΤΙΜΑ απο τον υπογράφοντα και σε έναν άλλο μέγιστο της γεννιάς μας, τον αείμνηστο Σαράντο Καργάκο. Η απώλεια αμφοτέρων πλήγωσε τον νεώτερο Ελληνισμό (όπως συνέβη και προηγουμένως με άλλες μεγάλες μορφές της Τέχνης και του Πολιτισμού της εποχής μας …), αλλά όπως σημειολογικά δείχνει και το ποσοστό αναρτήσεων των δύο Μεγάλων Δασκάλων μας σ’ αυτά τα 13 χρόνια λειτουργίας του Νέου Παλαμήδη, η πλάστιγγα δείχνει να γέρνει προς τον Φιλόσοφο. Ίσως και γιατί ο διαχειριστής τον γνώρισε (πρόλαβε να τον δεί και να τον ακούσει) και λίγο απο πιο κοντά (Αθήνα και Χαλκίδα) σφίγγοντάς του το χέρι με ευγνωμοσύνη και σεβασμό...
...
ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
Για τώρα μόνο κάτι φαινομενικά ψυχρό: την βασική εργογραφία του εκλιπόντος Δασκάλου (για κάποιους άτυπου πνευματικού ηγέτη της λεγόμενης νεοορθοδοξίας, οι περισσότεροι απο εμάς τον αναγνωρίζαμε ως μπροστάρη μαχητή της Ρωμιοσύνης), ενός νεοέλληνα διανοούμενου γνώστη καί της Θύραθεν φιλοσοφίας και παιδείας, αλλά και της Πατερικής θεολογίας, ο οποίος πολέμησε σθεναρά κατά της νεοελληνικής παρακμής.
Ισχυρός αναμεταδότης – φάρος του πνευματικού πολιτισμού του Ελληνισμού στην διαχρονία του-- ο Καθηγητής, όρθωσε το ανάστημά του ανάχωμα καί στην άνευ όρων παράδοσί μας ως νεοελληνικής κοινωνίας στην Δύσι καί σαν άλλος Ακρίτας στα φαινόμενα πολιτικής και εκκλησιαστικής νόθευσης.
Πάντα συνειδητοποιημένος στον ρόλο του, συχνά οραματιστής στάθηκε ανάμεσά μας με κάτι που μού ρχεται να το πώ ηρωικό (ένα περίεργο κράμα απο το αρχαίο ελληνικό ιδεώδες και το ορθόδοξο μοναχικό ήθος) κατά του προϊόντος αφελληνισμού και του επερχόμενου τέλους μας ως Έθνους (: ο όρος κυρίως με την πολιτισμική του σημασία).
Αυτά! Διότι δεν θα ξεμπλέξουμε μαζί του με ένα εθιμοτυπικό “Αιωνία η μνήμη”. Τό ίδιο το (εκδεδομένο και μή) συγγραφικό έργο του Καθηγητή απο μόνο του αποτελεί ισχυρό αντίδοτο στη ποικιλώνυμη λήθη.
...
ΒΙΒΛΙΑ
Χάιντεγκερ και Αρεοπαγίτης (1967
Η Ελευθερία του ήθους (1970, 1979)
Το Οντολογικόν περιεχόμενον της θεολογικής εννοίας του προσώπου (1970)
Η Μεταφυσική του σώματος (1971)
Η μεταφυσική του σώματος-Σπουδή στον Ιωάννη της Κλίμακος, Δωδώνη, (1971)
Ορθοδοξία και Δύση - Η Θεολογία στην Ελλάδα σήμερα (1972)
Η απολογητική, Γρηγόρη, (2η) 1975
Το πρόσωπο και ο έρωτας (1976)
Αλήθεια και ενότητα της Εκκλησίας (1977)
Σχεδίασμα Εισαγωγής στη Φιλοσοφία (τομ. Α΄ και Β΄ 1980-1981)
Ορθός Λόγος και κοινωνική πρακτική (1984)
Ερωτικών Αμφιλογία η περί λιβελλοπράγμονος μοναχού, Δόμος, 1989
Το άθλημα του κατ' αλήθειαν βίου: η Θεομήτωρ ως όραμα και ως πράξη, Άθως, 1992
Προτάσεις Κριτικής Οντολογίας, Δόμος, (3η) 1995
Το πραγματικό και το φαντασιώδες στην Πολιτική Οικονομία, Δόμος, (2η) 1996
Τα καθ’ εαυτόν, Ίκαρος, (3η) 1996
Πείνα και δίψα, Γρηγόρη, (5η) 1997
Αλήθεια και ενότητα της Εκκλησίας, Γρηγόρη, (2η) 1997
Η κόκκινη πλατεία και ο θείος Αρθούρος, Δόμος, (5η) 1998
Χάιντεγγερ και Αρεοπαγίτης, Δόμος, (4η) 1998
Αόριστη Ελλάδα – Κοντσέρτο για δύο αποδημίες, Δόμος, (2η) 1999
Το ρητό και τὸ άρρητο – Τα γλωσσικά όρια ρεαλισμού της μεταφυσικής, Ίκαρος, 1999
Ορθός λόγος και κοινωνική πρακτική, Δόμος, (3η) 1999
Καταφύγιο ιδεών-Μαρτυρία, Ίκαρος, (6η) 2001
Το πρόσωπο και ο Έρως, Δόμος, (6η) 2001.
Σχεδίασμα Εισαγωγής στη Φιλοσοφία, Δόμος, (5η) 2002
Η απανθρωπιά του δικαιώματος, Δόμος, (3η) 2000
Η ελευθερία του ήθους, Ίκαρος, (3η) 2002
Αλφαβητάρι της πίστης, Δόμος, (13η) 2002
Πολιτιστική Διπλωματία – Προθεωρία ελληνικού σχεδιασμού, Ίκαρος, (2η) 2003
Σχόλιο στο Άσμα Ασμάτων, Δόμος, (6η) 2003
Προφορική Αμεσότητα, IANOS 2003
Οντολογία της σχέσης, Ίκαρος, 2004
Μετανεωτερική Μεταφυσική, Δόμος, (2η) 2004
Ορθοδοξία και Δύση στη Νεώτερη Ελλάδα, Δόμος, (5η) 2005.
Ενάντια στη θρησκεία, Ίκαρος, 2006
Το αίνιγμα του κακού, Ίκαρος, 2008
`Εξι φιλοσοφικές ζωγραφιές, Ίκαρος, 2011
Πείνα και Δίψα, IANOS, 2015
Αόριστη Ελλάδα – Κοντσέρτο για δύο αποδημίες, IANOS, 2016
Ολοκληρωτισμός αμφιπρόσωπος – Ι. Η Κόκκινη Πλατεία και ο θείος Αρθούρος, ΙΙ. Παθήματα χωρίς μαθήματα, IANOS, 2018
Αντιπαλεύοντας το πολιτικό τίποτα, IANOS, 2019
Πώς να ανατραπεί με κοινοβουλευτισμό η αναιδέστερη από τις ολιγαρχίες;, IANOS, 2020
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΕΣ
Το προνόμιο της απελπισίας, Γρηγόρη, (2η) 1983
Κεφάλαια Πολιτικής Θεολογίας, Γρηγόρη, (3η) 1983
Finis Graeciae: θρηνητική εικασία, Δόμος, 1987
Η Νεοελληνική Ταυτότητα, Γρηγόρη, (4η) 2001
Κριτικές παρεμβάσεις, Δόμος, (4η) 1993
Το κενό στην τρέχουσα πολιτική, Καστανιώτη, (2η) 1992
Ελλαδικά προτελεύτια, Καστανιώτη, 1992
Χώρα υποχείρια παιγνίου, Καστανιώτη, 1994
Απερισκέπτως αυτόχειρες, Καστανιώτη, 1994
Κύκλος φαύλος στροβιλώδης, Καστανιώτη, 1994
Ελληνότροπος πολιτική, Ίκαρος, 1996
Αντιστάσεις στην αλλοτρίωση, Ίκαρος, 1997
Ιχνηλασία νοήματος, Λιβάνη, 1998
Η παρακμή ως πρόκληση, Λιβάνη, 1999
Εορτολογικά παλινωδούμενα, Ακρίτας, 1999
Ελληνικὴ ετοιμότητα για την ευρωπαϊκή ενοποίηση, Λιβάνη, 2000
Η Αριστερά ως Δεξιά – Η Δεξιά ως παντομίμα, Πατάκη, (2η) 2001
Εις μικρόν γενναίοι – Οδηγίες χρήσεως, Πατάκη, 2003
Κομματοκρατία, Πατάκη, (3η) 2004
Η λογική αρχίζει μὲ τον έρωτα, Ικαρος, 2004
Κοινωνιοκεντρικὴ Πολιτική: Κριτήρια, Εστία, 2005
Πολιτισμός, Το κεντρικό πρόβλημα της πολιτικής, Κάκτος, (2η) 2005
Αφελληνισμού παρεπόμενα, Κάκτος, (2η) 2005
Η κρίση της προφητείας, Δόμος, (3η) 2006
Μαχόμενη ανελπιστία, Βιβλιοπωλείον της Εστίας 2007
Έπαινος ψήφου τιμωρητικής, IANOS 2007
Η κατάρρευση του πολιτικού συστήματος στην Ελλάδα σήμερα, IANOS 2008
Το πολιτικό ζητούμενο στην Ελλάδα σήμερα, IANOS, 2009
Κατά κεφαλήν Καλλιέργεια, IANOS, 2010
Η πολιτική γονιμότητα της οργής, IANOS 2011
Η καταστροφή ως ευκαιρία, IANOS 2012
Το πρόβλημά μας είναι πολιτικό όχι οικονομικό, IANOS, 2013
Η Ελληνικότητα ως ποιότητα και ως ντροπή, IANOS, 2014
Finis Graeciae, IANOS 2014
Τόπος του ανοίκειου τρόπου, IANOS, 2015
Την αλήθεια κατάματα, IANOS, 2016
Να επαναστατήσει η αξιοπρέπεια, IANOS, 2017
Ελληνοκεντρικός εκσυγχρονισμός, IANOS, 2018
Και οι τίτλοι ...κεκράξονται!
Έγραφα σε οπισθόφυλλο βιβλίου του, ήδη το 1980 :
"Αρρήτοις αισθήμασι / μα και μετ' αρραγούς / ελπιζομένων υποστάσεως..."
Αληθώς!
Αλέξανδρος Σοϊλεμέζης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου