Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2009

Παίζοντας (σκάκι) με τους σκύλους: Μια φωτογραφία, ένας συνειρμός και τρείς βινιέτες. Scacchi con i cani; 1 foto, 1 barzeletta, 3 vignette. Dog -chess

H πιο πάνω όμορφη εικόνα μας εστάλη από τον φίλο Δ. Κακάτσο μαζί με άλλο φωτογραφικό υλικό (γύρω από το θέμα «Οι φίλοι μας τα ζώα») εχθές μέσω ηλ-ταχυ(δρομείου). Μάλιστα έφερνε και την εξής λεζάντα:
-Λοιπόν, κούκλα, αν σου κάνω ρουά ματ, κερνάς Μοχίτο Φρίσκις, εντάξει;

Για έναν μυστηριώδη λόγο το μυαλό μου επικεντρωνόμενο σ’ αυτήν ειδικά –ελέω ζατρικίου- φωτογραφία, σπινθιροβόλησε –νυχτιάτικα!- έναν συνειρμό που με παρέπαμπε σε ένα σχετικό ανέκδοτο που είχα προ μηνών δή σε ξένη σκακιστική ιστοσελίδα. Με λίγο ψάξιμο βρήκα το ανέκδοτο με την πρόθεσι να το μεταφράσω επακριβώς:
A man went to visit a friend and was amazed to find him playing chess with his dog. He watched the game in astonishment for a while. “I can hardly believe my eyes!” he exclaimed. “That’s the smartest dog I’ve ever seen.” “Nah, he’s not so smart,” the friend replied. “I’ve beaten him three games out of five.”

[Μετάφρασι: «Κάποιος κάνει επίσκεψι σε φίλο του και παραξενεύεται που τον βρίσκει να παίζει σκάκι με τον σκύλο του. Παρακολουθεί το παιχνίδι για λίγο με κατάπληξι. «Δεν πιστεύω στα μάτια μου» αναφωνεί. «Αυτός είναι ο εξυπνότερος σκύλος που έχω δή ποτε». «Μπα, δεν είναι και τόσο έξυπνος» του απαντάει ο φίλος του. «Τον έχω κερδίση στις τρείς από τις πέντε παρτίδες που παίξαμε»!]

Σαν να μην έφτανε αυτό, κατά την ολιγόλεπτη διαδικασία της μετάφρασης πρέπει να μου κατέβηκε και δεύτερη φαεινή ιδέα. Ακόμα πιο παράδοξα τώρα μου γεννήθηκε η υπόνοια πως αυτό το ανεκδοτάκι ήταν τόσο εναργώς περιγραφικό, που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι αποτυπωμένο σε σκίτσο! Ενδίδοντας για μια ακόμη φορά στην ερευνητική μου αδυναμία ξαναχώθηκα στον ιστό.
Η πλάκα είναι ότι το αποτέλεσμα της αλιευτικής μου προσπάθειας (τρείς παρεμφερείς γελοιογραφίες) μάλλον δικαιώνει την καχύποπτη σκέψι μου.

Μάλιστα επειδή οι βινιέτες που βρήκα μάνι μάνι είναι τρείς και μάλλον παλαιότερες της ανάρτησης, συμπεραίνω πως η «ανακύκλωσι» των ιδεών και η επανάληψι των επιμέρους θεμάτων για παρουσίασι και σχολιασμό είναι κάτι απ’ το οποίο δεν γλυτώνουν ούτε οι γελοιογράφοι, ούτε οι Ιστοτόποι τεράστιου βεληνεκούς, όπως αυτός της Πόλγκαρ.








.
.
.
.
.
.
ΥΓ Πάντως το θέμα της παλαιότητας του ανεκδότου ή της βινιέτας περιπλέκεται από την πληροφορία πως το ανέκδοτο με τον έξυπνο σκύλο φαίρεται ρωσικής καταγωγής και πως το έχει χρησιμοποιήση πριν από 23 χρόνια ο ίδιος ο Κασπάροφ. Η έγκυρη CHESSBASE ψιλοειρωνευόμενη για την κατάχρησι που έγινε σ΄ αυτό το αστείο ανεκδοτάκι απο τους Ρώσους, σε ανάρτησι με τον τίτλο «Το μέγα ρωσικό σκακιστικό ανέκδοτο» (The Great Russian Chess Joke) παραθέτει και μαρτυρίες.
Αλλά ...ας αναλάβη κάποιος άλλος την σχετική έρευνα!

Δεν υπάρχουν σχόλια: