Τρίτη 19 Μαΐου 2015

19 Μαΐου. Μνήμη και εθνικές ευαισθησίες στον καιρό της αμνησίας και των μνημονίων: 2 τραγούδια κι ένα βίντεο για την Ποντιακή νοσταλγία. 19 Maggio; 2 canzoni e 1 video come omaggio alla giornata commemorativa: alla memoria del genocidio dei greci del Ponto (1913-1918).

19 Maggio : Giornata della memoria in onore delle vittime del genocidio in Ponto


19 May: a day of commemoration of the Pontic genocide (Ποντιακή Γενοκτονία= the Greek genocide by the Turks, 1913-1918)


1. Το τραγούδι του Χρύσανθου Θεοδωρίδη

ΑΝΑΣΤΟΡΩ ΤΑ ΠΑΛΑΙΑ - ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ



Αναστορώ

Αναστορώ τα παλαιά
Κι η καρδ(ι)άμ’ φαρμακούται
Κρούνε σο νού μ’ τα μέρ(ε)α μουν
Και η γούλα μ’ γομούται.

Έκειτι τόπα έμορφα
Τη πατρίδας χωρία
Ρασόπα που επέμνετε
Με τα νερά τα κρύα.

Θυμούμαι τα κρύα νερά σ’
Τα πράσινα χορτάρ(ι)α σ’
Τ’ άσπρα τα σ(ι)όνια σ’ , την βρεσί σ’
Τ’ έμορφα τα παρχάρ(ι)α σ’ .


 ............................

2. Το τραγούδι του Χρήστου Αντωνιάδη από τον γνωστό μας στο ιστολόγιο Apolas Lermi, τον και εκ Τραπεζούντος καταγόμενον.

Apolas Lermi - Tin Patridam Exasa (Rumca)
Την πατρίδα μ’ έχασα




Την πατρίδαμ’ έχασα,
άκλαψα και πόνεσα.
Λύουμαι και αροθυμώ, όι όι
ν’ ανασπάλω κί εμπορώ.

Μίαν κι άλλο `σην ζωήμ’
σο πεγάδι μ’ σην αυλήμ’ .
Νέροπον ας έπινα, όι όι
και τ’ ομμάτιαμ’ έπλυνα.

Τά ταφίαμ’ έχασα
ντ’ έθαψα κί ενέσπαλα.
Τ’ εμετέρτς αναστορώ, όι όι
και `ς σο ψυόπομ’ κουβαλώ.

Μίαν κι άλλο `σην ζωήμ’
σο πεγάδι μ’ σην αυλήμ’ .
Νέροπον ας έπινα, όι όι
και τ’ ομμάτιαμ’ έπλυνα.

Εκκλησίας έρημα,
μοναστήρα ακάντηλα,
πόρτας και παράθυρα, όι όι
έπεμναν ακράνοιχτα.

Μίαν κι άλλο `σην ζωήμ’
σο πεγάδι μ’ σην αυλήμ’ .
Νέροπον ας έπινα, όι όι
και τ’ ομμάτιαμ’ έπλυνα.

Χρήστος Αντωνιάδης (1999)
 

[Ακολουθεί η δική μας απόδοσι:]


Την πατρίδα μου έχασα 



Την πατρίδα μου έχασα,
έκλαψα και πόνεσα.
Λιγώνομαι και νοσταλγώ όι, όι
Να ξεχάσω δε μπορώ.

 

Μιαν ακόμα στη ζωή μου
στο πηγάδι στην αυλή μου
νερό καθάριο νά ‘πινα όι, όι
και τα μάτια να έπλενα.

 

Τους τάφους μου έχασα
Όσους έθαψα δεν ξέχασα
Τους δικούς μου ανιστορώ όι, όι
στην ψυχή μου μέσα κουβαλώ.



Ερ(η)μωμένες εκκλησιές
μοναστήρια ακάντηλα
πόρτες και παραθύρια όι, όι
που ορθάνοιχτα απομείναν.

(Α.Σ.)

3. Ένα εξαιρετικό βίντεο-ντοκυμαντέρ απο την ποιοτική ΕΤ3
Η ψυχή αφηγείται την ιστορία με την γλώσσα του σώματος!
Σέρρα - ο χορός των Ποντίων: "ιερός χορός" ή "πυρρίχιος";

1 σχόλιο:

Unknown είπε...

Καταπληκτικο Site!! εχω και εγω ενα blog ου αφορα της ομορφιες της Μεσσηνιας ! θα χαρω πολυ να μπειτε και γιατι οχι να σχολιασετε κιολας! http://www.messinia1234.com