Σάββατο, 29 Νοεμβρίου 2008

Δευτερολογία Στην Αγία Αικατερίνη. Το Μοναστήρι της στο Σινά. More about ST CATHERINE'S MONASTERY AT MOUNT SINAI

Όταν δημοσιεύσαμε το πληροφοριακό σημείωμα για την Αγία Αικατερίνη, είχαμε κατά νού να επανέλθουμε με κάτι πιο δυνατό (π.χ. κουλτουριάρικο: η Αγία στο Ευρωπαϊκό χώρο του Πνεύματος / στην Δυτική τέχνη) ή πρωτότυπο (Αγία Αικατερίνη – Υπατία. Δύο πρόσωπα για την Βασίλισσα της καρδιάς μας), αλλά δεν μπορούμε να ξέρουμε αν θα βρούμε ποτέ τον χρόνο και την δύναμι για κάτι τέτοιο.
Σήμερα, λοιπόν, προέκυψε κάτι ακόμα καλύτερο: μας εστάλη μια συνεργασία από έναν παιδικό φίλο και ιερωμένο, με δυο-τρία πτυχία, αλλά κυρίως και πάνω απ’ όλα με προσωπικά βιώματα από την ονομαστή Μονή στο Σινά.
Πρόκειται για ένα λιτό κείμενο που μας μιλάει για το Μοναστήρι της Αγίας με την σοφία της απλότητας και με έναν ήρεμο τόνο που μας μεταφέρει κάτι από τον αέρα των αγίων τόπων.
Σπεύδουμε να το αναρτήσουμε –έστω κατόπιν εορτής- και να το προσφέρουμε στους φίλους μας και ιδιαιτέρως σε όσους τιμούν την Αγία. Με ευχαριστίες στον ταπεινό ΣΙΝΑΪΤΗ (και τον δέοντα σεβασμό στο σχήμα του) που έσπευσε να το γράψη (για μάς ή όπως λέει ο ίδιος) «για χάρη της Αγίας»…


Η ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΤΟ ΣΙΝΑ

Η Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ελληνιστικό κέντρο που δέν υστέρησε στα ρωμαϊκά χρόνια, ήταν, ως γνωστό, κέντρο των γραμμάτων και της τέχνης. Ανέδειξε θεολογικοφιλοσοφική σχολή στα παλαιοχριστιανικά χρόνια. Μεταξύ άλλων είχε και επιφανείς γυναίκες των γραμμάτων. Τέτοια ήταν η Αγία Αικατερίνη. Το «άσχημο» όμως ήταν, ότι ήταν χριστιανή. Το αποτέλεσμα ήταν να μαρτυρήσει τον 4ο αιώνα. Δέν θα αναφερθούμε στο μαρτύριό της. Περί τον 8ο ή 9ο αιώνα βρέθηκε το λείψανό της στην ψηλότερη κορυφή του όρους Σινά ( 2646 μ. ) «άγγελοι το εκείνης σώμα το τίμιον παρ’ αυτόν της τελειώσεως τον καιρόν περιστείλαντες προς το Σινά όρος προπέμπειν εώκεσαν» (Migne, P.G., 116, 276.)( Εικόνα ).


: Ἡ ἁγία Αἰκατερίνα μεταφερόμενη ἀπό τοὺς Ἀγγέλους στὴν ὁμώνυμη κορυφή, εἰκόνα, 15ος αἰ.

Δεν είναι όμως τυχαίο το γεγονός ότι το άγιο Λείψανό της βρέθηκε κατα την ακμή της Αραβοκρατίας και την εμφάνιση της θρησκείας του Ισλάμ. Άν σκεφθούμε οτι στη μονή Σινά υπάρχει Μουσουλμανικό τέμενος εντός των τειχών, καταλαβαίνουμε τί σήμαινε η αραβική κατάκτηση για την εκχριστιανισμένη χερσόνησο του Σινά και τη μονή. Η επισκοπή Φαράν, κατα την ανασκαφική έρευνα της οποίας βρέθηκαν 5 ναοί ρυθμού βασιλικής, καταστράφηκε. Οι κάτοικοί της, Άραβες χριστιανοί, διώχθηκαν και εξισλαμίστηκαν. Ο επίσκοπός της ταυτίστηκε με τον ηγούμενο της μονής, η οποία επέζησε, αφού προστατεύθηκε απο τον ίδιο τον «προφήτη» Μωάμεθ. Εξέδωσε ειδική διαθήκη «αχτιναμέ». Είναι το πρώτο Μουσουλμανικό έγγραφο, που προβλέπει προνομιακό καθεστώς για θρησκευτικό καθίδρυμα.

Μετά την εύρεση του Λειψάνου η μονή μετωνομάστηκε και δέν πανηγυρίζει πιά κατα τη γιορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, όπως είχε καθορίσει ο αυτοκράτορας και κτήτωρ Ιουστινιανός ο Α΄. Τούτο μαρτυρεί και το περίφημο παλαιοχριστιανικό ψηφιδωτό της Μεταμόρφωσης στην κόγχη του Ιερού. Αυτή ήταν η ενίσχυση της αγίας στα δύσκολα εκείνα χρόνια. Αμέσως οι πατέρες έφτιαξαν μαρμάρινη λάρνακα αξιοποιώντας παλαιοχριστιανικά θωράκια ( εικ. 3 ).

Εικόνα: Μαρμάρινη λάρνακα μὲ τὰ Λείψανα τῆς ἁγίαςΑἰκατερίνης
.
Απαγόρευσαν την μόνιμη έξοδο των Λειψάνων της αγίας, τα οποία μυροβλύζουν και σήμερα. Την αγία τιμούν και παραδέχονται και οι μουσουλμάνοι βεδουίνοι, κάτοικοι της περιοχής σήμερα.

Στη Δύση έγινε γνωστή η αγία με τη μετάβαση του μοναχού και ηγουμένου της μονής Συμεών του πεντάγλωσσου, ο οποίος ήταν Σικελιώτης ( πέθανε το 1035 ). Απο τότε άρχισαν και οι επιχορηγήσεις στη μονή απο τον πάπα και αρκετούς ηγεμόνες της Δύσεως. Δέν υστέρησε όμως και ο Τσάρος της Ρωσίας. Στη μονή υπάρχουν και δύο Ρωσικές λάρνακες, που δωρήθηκαν για την αγία ( Εικ. ).
Εικόνα: Ἀργυρὴ λάρνακα γιὰ τὴν ἁγία Αἰκατερίνα, 1860
.
Επι Ενετοκρατίας η μονή είχε συνεχείς επαφές με την Κρήτη, έχει δέ να επιδείξει σημαντικά ζωγραφικά έργα εικονογραφίας της Κρητικής σχολής.

Σήμερα στην κορυφή της αγίας Αικατερίνης, όπου βρέθηκε το άγιο Λείψανό της, υπάρχει εξωκκλήσι με μερικά δωμάτια για τους προσκυνητές. ( εικόνα)


.
Απέχει απο το μοναστήρι 4 ώρες με τα πόδια. Διατηρεί την ησυχία και ομορφιά του τοπίου, γιατι δέν έχει στραφεί προς τα εκεί το ακατάσχετο ρεύμα του λεγόμενου «θρησκευτικού» τουρισμού. Το 1932-1933 ιδρύθηκε στην κορυφή απο τους Αμερικανούς ηλιοσκόπιο για τη γνώση των μετεωρολογικών μεταβολών και την πρόληψη των αεροπορικών ατυχημάτων. Άν βρεθείτε στο Σινά και πάτε στην κορυφή της Αγίας Αικατερίνης, θα αισθανθήτε περισσότερη κατάνυξη απο ό,τι στην στην αγία Κορυφή, όπου έγινε η παράδοση του Νόμου στο Μωϋσή και η οποία είναι προσκύνημα για Εβραίους, Χριστιανούς και Μουσουλμάνους.

ΣΙΝΑΪΤΗΣ



[ΣΗΜ. 1 Ζητούμε και την κατανόηση του Σιναΐτου για την αυθαίρετη μετατροπή του πολυτονικού κειμένου του στο μονοτονικό –πράγμα αναπόφευκτο, προς διευκόλυνσι των επισκεπτών του Ιστολογίου . Θα αποκαταστήσουμε το θέμα στο Περιοδικό.
2 The photos are from Wikipedia, the free encyclopedia ]

Δεν υπάρχουν σχόλια: