Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2008

«ΤΟ ΦΙΝΑΛΕ»: ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΑΚΙ, ΤΟΥ Γ. ΠΑΝΑΓΑΚΟΥ.“Il Finale”: Una poesia sugli scacchi di Ioannis Panagakos

Τον Γιάννη Παναγάκο τον ήξερα ως συγγραφέα – προπονητή στο Σκάκι μέσα από την σχετική βιβλιογραφία. Ιδιαίτερα εκτιμούσα το βιβλίο του "Σκάκι - Η Μάχη στα Άσπρα και Μαύρα Τετράγωνα» (την Α΄ έκδοσι), το οποίο χρησιμοποιούσα μεταξύ άλλων ελληνικών και κυρίως ξένων βοηθημάτων για τα μαθήματα στον Σύλλογό μας. Η τελευταία όμως προ ημερών προσωπική γνωριμία μαζί του μου απεκάλυψε και μια άλλη απρόσμενη πλευρά τής προσωπικότητας και των ενδιαφερόντων του. Την λογοτεχνική – ποιητική! Με σεμνότητα κάποια στιγμή μου αποκάλυψε ότι πρόκειται να εκδώση μια ποιητική συλλογή. Στην αυξανόμενη φιλολογική μου περιέργεια για την καλλιτεχνική του πλευρά, (ασχολείται, όπως μου δήλωσε, και με την μουσική σύνθεσι σε δεκάδες δικά του τραγούδια), ανταποκρίθηκε εμπιστευόμενός μου το τελικό κείμενο της προέκδοσης των ποιημάτων του. Από αυτό το σύνολο των ποιητικών συνθέσεων ανέγνωσα πρόχειρα –αλλά με ζωηρό ενδιαφέρον και όχι χωρίς συγκίνησι- ένα ικανό δείγμα που μου ενίσχυσε την εντύπωσι πως στην θεματολογία των συνθέσεών του συνυπάρχουν ο ποιητικός λυρισμός με την προσωπική ευαισθησία. Η προσοχή μου έπεσε από την πρώτη στιγμή σε 2-3 κομμάτια . Μεταξύ αυτών, τον θαυμασμό μου έκλεψε ένα ποίημα κάπου στο τέλος της συλλογής του, με θέμα – πώς θα μπορούσε να λείψη!- το σκάκι, με τίτλο «Το Φινάλε».
Αυτό το ποίημα (που τελικά δεν είναι ανέκδοτο καθώς συμπεριλαμβάνεται στην επανέκδοσι του γνωστού σκακιστικού, δίτομου τώρα πια, έργου του, αλλά δεν το είχα υπ’ όψιν μου), μετά από δική μου παράκλησι, μας έστειλε ο πολυτάλαντος φίλος για το Ιστολόγιο και το περιοδικό (τα τελευταία 2 τεύχη του οποίου και με μεγάλη χαρά παρέλαβε).
Με ξεχωριστή τιμή και χαρά σάς το παρουσιάζουμε!


* Αναδημοσίευση με την άδεια του συγγραφέα και ποιητή Ιωάννη Παναγάκου, από το βιβλίο "Σκάκι - Η Μάχη στα Άσπρα και Μαύρα Τετράγωνα - 1ος τόμος: Θεωρία, Η τεχνική – η τακτική - η στρατηγική – τα βασικά φινάλε", Β΄ Έκδοση, (Αθήνα) 2007, σελ. 276.

Δεν υπάρχουν σχόλια: