Κυριακή, 31 Αυγούστου 2008

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ …ΜΑΘΗΜΑΤΑ. SUMMER LESSONS. LEZIONI ESTIVE!

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ...ΜΑΘΗΜΑΤΑ!
Καλοκαίρι. Θάλασσα. Ήλιος. Διακοπές. Ξεγνοιασιά. Βόλτες. Παιχνίδι. Τεμπελιά και… Μάθημα.
- Τιιιιιιιιιιιιιιιιιιι; Ακούω τον μεγάλο μου γιό να ωρύεται, έτοιμος να με καταγγείλει σε όλους μαζί τους διεθνείς οργανισμούς προστασίας παιδιών.
- Μάθημα καλοκαιριάτικα; Πού ακούστηκε;


Και όμως…

Μπαίνουμε στο αυτοκίνητο. Για να πάμε διακοπές ( ή μια μονοήμερη εκδρομή ). Τα παιδιά γνωρίζουν τον προορισμό μας και οι ερωτήσεις πέφτουν βροχή: Πόση ώρα θέλουμε για να φτάσουμε; Πόσα χιλιόμετρα είναι; Είναι 200 χιλιόμετρα. Αν τρέχουμε με 60 χλμ. την ώρα σε πόση ώρα θα φτάσουμε;
Ο μεγάλος το βρίσκει και απαντάει. Πόση ώρα θέλουμε ακόμα; ξαναρωτά ο μικρός. Από τις δύο ώρες που θέλαμε πέρασε η μία. Πόσο θέλουμε ακόμα; Ο μικρός το βρίσκει και απαντά κι αυτός. Η κυρία Αριθμητική μπήκε στο αυτοκίνητο από το παράθυρο.
Μπαμπά, η πινακίδα λέει να πηγαίνεις με ογδόντα χλμ. την ώρα, πετάγεται ο μεσαίος. Μαμά, είδα μια πινακίδα με μια αγελάδα. Τι σημαίνει; Με ποια ταχύτητα πηγαίνουμε τώρα; Και το μάθημα …κυκλοφοριακής αγωγής συνεχίζεται.
Καθώς προχωράμε άλλη μια κυρία μας συνοδεύει. Η κυρία Γεωγραφία. Η κόκκινη γραμμή τού χάρτη γίνεται δρόμος και ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μας. Αυτή είναι η Εγνατία Οδός που έχει το βιβλίο μου; ρωτά με θαυμασμό ο μεσαίος. Λίμνες, βουνά, ποτάμια ζωντανεύουν μπροστά στα έκπληκτα ματάκια τους, στις πραγματικές τους διαστάσεις. Οι πόλεις από μαύρες κουκίδες στο χάρτη γίνονται σπίτια, πλατείες, άνθρωποι - ωραιότερες ή όχι από τη δική μας. Κοιτάμε τα δένδρα, τα φυτά, ρωτάμε τους κατοίκους και μαθαίνουμε τι παράγει η κάθε μία.
Μια στάση να ξεμουδιάσουμε, και ευκαιρία να επισκεφτούμε έναν αρχαιολογικό χώρο ή ένα μουσείο. Δεν χρειάζεται να σας πω τι μάθημα έχουμε στο πρόγραμμα γι’ αυτήν την ώρα. Ναι, Ιστορία! Αλλά μην το πείτε στους γιους μου - η καταγγελία που λέγαμε. Κάστρα, στάδια, ναοί, αγάλματα, κοσμήματα, αγγεία-και το αγαπημένο τους- όπλα κι εργαλεία, δεν είναι απλώς φωτογραφίες αλλά πραγματικά αντικείμενα που τα χρησιμοποιούσαν αληθινοί άνθρωποι πριν από χιλιάδες χρόνια. Βλέποντας τα από κοντά, τα παιδιά αντιλαμβάνονται καλύτερα τη χρησιμότητά τους και την ομορφιά τους. Στην Ολυμπία και στους Δελφούς τρέξανε στο στάδιο όπως οι αρχαίοι αθλητές!
Η αγαπημένη μας στάση είναι στο άγαλμα του Λεωνίδα, στις Θερμοπύλες, όπου η θυσία των Σπαρτιατών και των Θεσπιέων πάντα μας συγκινεί και μας εμπνέει.
Σειρά έχει η Γυμναστική. Σταματάμε σε μια όμορφη παραλία και ξεκινάμε. Κολύμβηση, ποδόφαιρο, βόλεϊ, τρέξιμο, κυνηγητό, περπάτημα στο νερό. Βουτιές με τις μάσκες και μίνι εξερεύνηση του βυθού. Ψαρεύουμε και μαθαίνουμε τα είδη των ψαριών. Παίζουμε, διασκεδάζουμε και ταυτόχρονα –έστω και λίγο- γυμναζόμαστε. Ή μπορεί να κάνουμε μια όμορφη πεζοπορία στο βουνό, ανακαλύπτοντας αμέτρητα είδη δέντρων, φυτών, εντόμων, απολαμβάνοντας ταυτόχρονα τον καθαρό αέρα και την ομορφιά της φύσης.
Ας μην ξεχάσουμε όμως και τα Θρησκευτικά. Μια επίσκεψη σ’ ένα ναό ή σ’ ένα μοναστήρι μάς αποκαλύπτει τους θησαυρούς τους, την αρχιτεκτονική τους, τη δύναμη της πίστης. Η εικόνα μιας γυναίκας στα γόνατα, να πηγαίνει προς τον ναό, εκπληρώνοντας το τάμα της προς τον Άγιο, συγκλονίζει…

Στο δρόμο για την επιστροφή συζητάμε για όλα όσα είδαμε και κάναμε. Τα παιδιά μάς λένε τι τους έκανε εντύπωση, τι τους άρεσε και τι δεν τους άρεσε. Μη νομίζετε ότι αφήσαμε το πιο βασικό μάθημα, τη Γλώσσα για το τέλος , γιατί αυτό κυριαρχεί από την αρχή του ταξιδιού.
Το Μάθημα τελείωσε. Δεν κρατάει μόνο μια μέρα, αλλά όλο το καλοκαίρι. Το πρόγραμμα είναι ευέλικτο και μπορεί να περιλάβει όσα μαθήματα θέλετε και βρίσκετε την ευκαιρία να κάνετε. Μπορεί να γίνει στις διακοπές ή και σε μια απλή απογευματινή βόλτα. Μπορεί να γίνει στο χωριό ή την πόλη στην Ελλάδα ή το εξωτερικό.
Είναι υπέροχο να είμαστε μαζί με τα παιδιά, ανακαλύπτοντας και πάλι το κάθε τι με τα δικά τους μάτια.
Το μάθημα τελείωσε… Αρχίζει το σχολείο.








Χαλκίδα, 31.08.08
ΖΩΗ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια: